تاثیر رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

17 جولای, 2019

انسان همواره در حال تاثیر پذیری از محیط اطراف خود می باشد. همچنین در برخی مواقع، عناصر اطراف ما به صورت غیر مستقیم در روحیات ما تاثیرگذار می باشند. به طور مثال در زمینه دکوراسیون داخلی چنانچه از تم رنگی سبز برای محیط خانه استفاده کنیم، محیط زندگی برایمان تداعی کننده طبیعت و جنگل سرسبز می باشد. یا استفاده از رنگ های قرمز و زرد می تواند با تداعی کردن آتش انرژی، گرمی و هیجان را برای ما به ارمغان می آورند. پس یکی از تاثیرگذارترین عوامل در اطرافمان، رنگ به کار رفته در محیط است. در این مقاله Dream Design شما را با تاثیر رنگ های گرم و همچنین طریقه استفاده بهینه از آنها در دکوراسیون داخلی، آشنا می سازد. همچنین می توانید با مراجعه به مقاله تاثیر رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی، در رابطه با رنگ های سرد نیز اطلاعات مورد نیاز خود را نیز پیدا کنید.

رنگ های گرم به چه رنگ هایی گفته می شود؟

          همانطور که می دانید رنگ ها به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم می شوند و می توان گفت تا حدودی این تقسیم بندی به احساسات ناشی از مواجه با این رنگ ها اشاره می کند. رنگ های سرد معمولا احساساتی مانند آرامش، مهربانی، خواب، تمرکز و امثال اینها را به همراه دارد در صورتی که رنگ های گرم انرژی، هیجان، جنب و جوش و بیداری را به ارمغان می آورد.

رنگ قرمز

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

این رنگ گرمترین رنگ در میان رنگهای گرم بوده و می توان گفت نماد رنگهای گرم می باشد. این رنگ نمادی از حرارت، دمای بالا، عصبانیت و تحرک است و جالب است بدانید که ضربان قلب انسان با دیدن این رنگ افزایش یافته و میزان تحریک پذیری انسان افزایش می یابد. تاثیرات رنگ قرمز به قدری زیاد است که معمولا از رنگ قرمز خالص استفاده نمی شود و از رنگ های مکمل یا رنگ های سرد در کنار آن استفاده شده تا بتوان تعادل و ریتم محیط را حفظ کرد. قرمزهای مجاز برای استفاده در دکوراسیون داخلی، سایه های تیره و روشن این رنگ می باشند که سایه های تیره مانند زرشکی، حنایی، شرابی و … باعث لوکس شدن محیط و سایه های روشن مانند سرخابی، صورتی و … باعث ایجاد حس شادابی و سبکی می شوند.

رنگ نارنجی

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی بعد از قرمز، گرم ترین رنگ موجود در طبقه بندی رنگ های گرم می باشد، همچنین این رنگ نمادی از شعله های آتش، مواد گداخته و حرارت است. از تاثیرات این رنگ برروی انسان می توان، افزایش اشتها و شادی را نام برد. از انواع رنگ های نارنجی که می توان از آنها در زمینه دکوراسیون داخلی استفاده کرد می توان، نارنجی کرم، گوجه ای و نارنجی تیره را نام برد. رنگ نارنجی یکی از رنگ هایی است که می توان با آن فضاهای بی روح و کسل کننده را به فضایی پرنشاط و پرانرژی تبدیل کرد.

رنگ زرد

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد نیز یکی از رنگ های پرانرژی و جذاب در طبقه بندی رنگ های گرم می باشد. این رنگ تداعی کننده نور گرم خورشید بوده و می توان گفت که متعادل ترین رنگ در میان رنگ های گرم همین زرد است. رنگ زرد احساساتی همچون شور و حرارت را به دنبال دارد و سایه های روشن این رنگ در میان طراحان و دکوراتورها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از این رنگ های محبوب می توان شیری، کرمی، نخودی و … را نام برد که علاوه بر دکوراسیون داخلی در زمینه مد هم کاربرد زیادی دارند. استفاده از رنگ های زرد در دکوراسیون داخلی خانه باعث ایجاد حس روشنی، تعادل و ثبات می شود و می تواند محیطی گرم و آرام را برای اهالی خانه به ارمغان آورد.

استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

          رنگ های دیگری مانند قهوه ای، بژ، گندمی، خردلی، برنزی، عسلی، عدسی و … وجود دارند که آن ها هم عضوی از رنگ های گرم می باشند. در ادامه با کاربرد انواع این رنگ ها در بخش های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا خواهید شد.

رنگهای گرم در دیوارها و سقف

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

دیوارها مهمترین اجزای یک خانه می باشند که می توان با تغییر رنگ آنها، حس محیط را با سرعت بسیار بالایی تغییر داد. تغییر رنگ دیوارها کاری نسبتا آسان بوده و به دلیل دارا بودن سهم عظیمی از اجزای خانه می توان گفت بزرگترین تاثیر را روی احساسات ما همین دیوارها دارند. همچنین می توان به جای تغییر رنگ دیوارها، روی آنها کاغذ دیواری نصب نمود و با استفاده از رنگهای گرم در آن، احساسات گرمی را به محیط خانه القا کرد. بهتر است از رنگهای گرم در دیوارهای اتاق کار و پذیرایی استفاده کرد و برای اینکار می توان از کرمی، لیمویی، قهوه ای روشن یا تیره استفاده نمود. البته این نکته را فراموش نکنید که سقف خانه هم تاثیر به سزایی در محیط خانه دارد و رنگ آمیزی سقف با یک رنگ گرم و البته کم رنگ می تواند محیطی روشن و جذاب را ایجاد کند.

رنگ گرم در پرده ها

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

پرده ها نیز یکی دیگر از اجزای خانه هستند که می توانند تاثیر به سزایی در محیط خانه بگذارند. استفاده از پرده های مناسب در دکوراسیون داخلی، می توانند بر لوکس بودن فضای داخلی خانه بیفزایند و زیبایی دوچندانی را به محیط خانه هدیه دهند. استفاده از رنگ های گرم در پرده، ذهن انسان را به کاخ ها و دربارهای شاه های قدیمی ایران می برد و احساساتی مبنی بر اشرافی بودن خانه را به ذهن بیننده القا می کند. در محیط هایی با دیوارهای سفید و روشن می توان از پرده های تیره استفاده کرد که حس تعادل را در محیط ایجاد می کند. البته پرده برای اکثریت مردم نشان از یک ورودی مناسب برای نور در خانه است اما هستند افرادی که از پرده برای جلوگیری از ورود بیش از حد نور خورشید به داخل خانه استفاده می کنند.

رنگهای گرم در مبلمان

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

مبلمان خانه از حساس ترین اجزای دکوراسیون داخلی می باشند که می بایست قبل از خرید آن، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید وگرنه در مراحل خرید با چالش بسیار بزرگی روبرو خواهید شد. معمولا زمانی که صحبت از رنگ های گرم در مبلمان می شود رنگ طلایی در ذهن ها خطور می کند. رنگ زرد و زیرمجوعه های آن یکی از پراستفاده ترین رنگ های گرم در مبلمان است که بعد از آن رنگ های زرشکی، سرمه ای، قهوه ای سوخته و … رنگ های پر استفاده برای مبلمان منزل می باشند. البته این نکته حائز اهمیت است که استفاده از این قبیل رنگ ها برای مبلمان می توانند هزینه شما را افزایش دهند اما واقعا ارزش این را دارد که گذران اوقات خود را بر روی یک مبل زرد یا نارنجی کم رنگ به همراه خانواده خود در گرمی و شادابی انجام دهید.

رنگ گرم در فرش

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی
رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

معمولا در فرش های ایرانی، بیشتر طرح هایی با رنگ های گرم را می توان پیدا کرد. البته در شهرهای گرم و کویری مانند یزد این امر کمتر دیده می شود و بیشتر شاهد رنگهای آبی و سبز هستیم. اگر کمی به فرش های قدیمی موجود در کشورمان نگاه کنیم، رنگ قرمز را در زمینه آن ها به خوبی می توانیم پیدا کنیم و جالب است به دلیل ذوق و هنر اعلای به کار رفته در طرح فرش های ایرانی، از این فرش ها هنوز در میان طرفداران مد استقبال می شود و مدرنیته در دکوراسیون داخلی نتوانسته این طرح های سنتی و زیبا را حذف کند.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *