روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی ( قالب بندی پلاستیکی سازه های بتنی ) | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی

روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی ( قالب بندی پلاستیکی سازه های بتنی )

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

8 اکتبر, 2019

          سازه های بتنی به سازه هایی گفته می شود که در ساخت بخش هایی مانند ستون ها، شاه تیرها و پی در آن از بتن آرمه استفاده شود. بتن آرمه تشکیل شده از شن، ماسه و سیمان به همراه میلگردهای پولادی است. معمولا برای ساخت پل از بتن استفاده می شود اما در کل برای استفاده از بتن در ساخت سازه، دلایلی مانند ارزان بودن شن و سیمان، مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، انعطاف پذیری بالا در ساخت، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و … باعث به کار بردن بتن در ساخت شده است. در این مقاله DREAM DESIGN قصد دارد تا روشی نوین در اجرای سازه های بتنی یعنی قالب بندی پلاستیکی را مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.

روش های سنتی در اجرای سازه های بتنی

روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی
روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی

          قبل از اینکه به سراغ قالب بندی پلاستیکی در اجرای سازه های بتنی برویم بهتر است تا کمی با روش های سنتی در این امر آشنا شویم. در قدیم از سه روش برای ساخت سازه های بتنی استفاده می شده است.

1 – تنش مجاز

2 – مقاومت نهایی

3 – طرای بر مبنای حالات تعدی

تنش مجاز اولین روشی بوده که در ساخت سازه های بتنی استفاده می شده که به مرور زمان جای خود را به روش های بعدی یعنی مقاومت نهایی و طراحی بر مبنای حالت تعدی داده است. برای آشنایی با هرکدام از روش های ذکر شده مقاله سازه های بتنی را مشاهده نمایید.

روشهای نوین اجرای سازه های بتنی

          از روش های نوین در اجرای سازه های بتنی می توان سه روش را نام برد که هرکدام دارای معایب و مزایایی می باشند. در این مقاله قصد داریم تا روش قالب بندی پلاستیکی سازه های بتنی را مورد بررسی قرار دهیم.

قالب بندی پلاستیکی سازه های بتنی

روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی
روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی

          این روش یکی از روش های پرطرفدار در عصر حاضر بوده و جالب است بدانید که قالب های مورد استفاده در آن از جنس فلز می باشند. البته باید بدانید که دلیل نامگذاری این روش به قالب بندی پلاستیکی، استفاده از روکش های پلاستیکی در قالب بندی بتن است.

می توان پراستفاده ترین قالب های بتنی را در این روش قالب پلاستیکی ستون، قالب پلاستیکی سقف و قالب پلاستیکی دیوار دانست.

قالب بندی پلاستیکی در ساخت بتن دارای مزایای بسیاری است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

وزن پایین بتن در قالب بندی پلاستیکی

          اولین و مهمترین نکته مثبت در رابطه با قالب بندی پلاستیکی، وزن پایین آن است. باید بدانید که در بحث ساخت ساخت و ساز، سبک سازی سازه امروزه به یکی از مهمترین نکات تبدیل گشته که همین امر نیز باعث افزایش محبوبیت روش قالب بندی پلاستیکی بتن شده است.

جالب است بدانید که وزن این قالب ها در ابعادی مانند 120*60 چیزی حدود 11 کیلوگرم بوده که این وزن، نصف وزن بتن در قالب فلزی می باشد.

به دلیل همین وزن کم، عملیات بسته و باز کردن قالب ها به راحتی انجام شده، و همچنین دیگر نیازی به جرثقیل در مرحله انتظار بین آنها نمی باشد.

مقاومت بتن در سرما و گرما

از دیگر ویژگی های مثبت در این روش می توان به مقاومت بالای بتن در سرما اشاره کرد. با استفاده از قالب بندی پلاستیکی بتن می توان از آن در مناطق سردسیر استفاده کرد زیرا به دلیل استفاده از قالب های پلاستیکی، سرما نمی تواند به سازه های بتنی نفوذ پیدا کرده و در نتیجه مانع از یخ زدگی بتن ها خواهد شد.

اما جالب است بدانید که علارغم قدرت بالا در استفاده از این روش در مناطق سردسیر، می توان از این روش در مناطق گرمسیر نیز استفاده کرد. به دلیل استفاده از پلاستیک در سطح این قالب ها، خبری از انتقال گرمای شدید به داخل بتن ها نیست و به دنبال آن دیگر شاهد تبخیر آب های موجود در لایه های سطحی بتن و خشک شدن آن نخواهیم بود.

سرعت بالا در عملیات قالب بندی و بتن ریزی

          درست است که قالب های بتنی در این روش از وزن بسیار پایین تری نسبت به روش های دیگر در قالب های بتن ریزی برخوردارند، اما اندازه آنها بسیار بزرگتر از روش های دیگر می باشد.

البته این مورد نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت در این روش است چرا که به دلیل اندازه بزرگ قالب های پلاستیکی بتن، عملیات قالب بندی و بتن ریزی با سرعت بیشتری انجام شده و به طبع عملیات ساخت و ساز را با سرعت بیشتری پیش خواهد برد.

صرفه جویی در هزینه اجرا

          در این روش دیگر نیازی به تجهیزات نگهدارنده قالب مانند لوله و سولجر نیست و به همین علت می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد.

همچنین تجهیزات و متعلقات دیگری مانند پین و گوه، واشر و مهره خروسکی، گیره لوله و … در این روش وجود نداشته و به دلیل عدم وجود هزینه های بالا، بابت تعمیر و نگه داری این گونه تجهیزات، و ضمنا احتمال مفقود شدن این وسایل، این روش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

تمیز بودن و راحتی در جدا شدن بتن از قالب

          در این روش پس از بسته شدن قالب بتنی، بتن ها مانند روش های فلزی به قالب نچسبیده و به راحتی از سطح پلاستیکی قالب جدا می شوند و به همین دلیل می توان آنها را به راحتی از قالب جدا کرد و دیگر نیازی به لوازم اضافی جهت این کار نیست.

همچنین در روش های سنتی برای استفاده از قالب های بسته شده نیاز به تمیز کردن آنها است که در این روش به دلیل سهولت در جداسازی بتن از قالب دیگر نیاز به هیچ گونه عملیات تمیز کردن قالب نیست و با سرعت هر چه تمام می توان از قالب استفاده کرد.

شرایط نگهداری آسان

          در این روش می توان قالب ها را به صورت دستی توسط کارگران انبار نمود و همچنین به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر عوامل مخرب در انبارها مانند رطوبت و یا گرمی و خشکی بیش از حد محیط، دیگر خبری از زنگ زدگی، پوسیدگی و ترک در قالب ها نیست و می توان به راحتی از آنها در هر انباری نگهداری کرد. همچنین جالب است بدانید که چیدمان قالب ها برروی یکدیگر نیازی به نظم خاصی، همانند روش های قبلی ندارد.

قابلیت استفاده از بتن جهت نمای سازه

روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی
روشهای نوین در اجرای سازه های بتنی

          در این روش به دلیل پایین بودن چسبندگی بتن به قالب، دیگر شاهد از بین رفتن بتن های ساخته شده نبوده، و همچنین می توانیم از این بتن ها جهت نمای سازه خود استفاده کنیم. زیبایی و تمیزی در بتن های ساخته شده در این روش به قدری بالاست که دیگر نیازی به استفاده از نمای آجری روی آنها نخواهد بود.

پس می توان در هزینه هایی مانند مصالح مورد نیاز برای نما، و همچنین دستمزد نماکار صرفه جویی کرد.

ایمنی بالا در اجرا

          در این روش به دلیل سبکی سازه های بتنی می توان آنها را به راحتی در انواع مقاطع عمودی و افقی، بالاخص در قالب بندی دال و سقف های بتنی نصب کرده و باعث افزایش امنیت کارگران مربوطه گردید.

در روش های قبلی به دلیل سنگین بودن قالبها امکان سقوط آنها بود که سبُکی در روش جدید، باعث افزایش امنیت و کاهش میزان آسیب دیدگی کارگران شده است.

سایر ویژگی های مثبت در قالب بندی پلاستیکی سازه های بتنی

از دیگر ویژگی های مثبت در این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – قابلیت بازیافت دوباره و حفاظ بیشتر از محیط زیست

2 – قابلیت استفاده دوباره از قالبها تا حدود 100 بار

3 – انعطاف پذیری و قابلیت تولید قالب ها در انواع اشکال مختلف

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *