روشهای ارائه پروژه معماری که میخ کوبتان می کند! | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری که میخ کوبتان می کند!

نویسنده: dreamadmin66

18 ژوئن, 2022

زمانی که طراح معمار پروژه ای را ایجاد میکند باید بتواند آن را به بهترین شکل ارائه دهد. این ارائه باید طوری باشد که ایده اولیه طراح به طور کامل به مخاطب انتقال یابد و تمامی کلیات و جزئیات آن منتقل شود.

لازم است بدانید که هر پروژه داستان و تفکری خاص را به همراه خود دارد پس نیاز است تا بتوان با انواع تکنیک ها و ترفندهای مناسب این داستان را به همراه چهارچوب های خاص یک پروژه به مخاطب مورد نظر انتقال داد.

پس به همین دلایل است که بخش ارائه و یا همان پرزانته در معماری را مهمترین بخش آن میدانند چرا که یک ارائه بد می تواند تمامی زحمات طراح را به باد دهد.

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با روش های نوین و حرفه ای ارائه پروژه معماری که قرار است میخ کوبتان کند آورده شده است. با ما همراه باشید.

 

1 – اسکیس

روشهای ارائه پروژه معماری

اسکیس یکی از قدیمی ترین روش ها برای ارائه پروژه معماری و یا یک طراحی ساده است. این روش در میان معماران از محبوبیت بالایی برخوردار است چرا که در میان روشهای ارائه، بسیار قدرتمند عمل می کند.

اسکیس به معنای طراحی دستی است و تنها ابزارهای مورد نیاز آن ورق اسکیس و مداد است. البته می توان به جای مداد از خودنویس و زغال هم استفاده کرد.

از دلایل محبوبیت اسکیس این است که به دلیل عدم نیاز به ابزارهای پیچیده، در هر زمان در دسترس است و به نوعی پایه و اساس استفاده در انواع ابزارهای دیگر است.

استفاده از این ابزار باید به گونه ای باشد که مخاطب شما بتواند به راحتی ایده اولیه شما را درک کند و انواع جنبه های زیر ساختی پروژه شما را نشان دهد.

 

2 – رندرینگ سه بعدی

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

رندرینگ سه بعدی چند سالی است که به عنوان روشی نوین در ارائه پروژه معماری به کار می رود و روشی بسیار عالی برای نشان دادن یک پروژه است. این روش در چند مدل مختلف ارائه می شود که در زیر با آنها آشنا خواهید شد.

2-1 – رندر تصویری

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

رندر سه بعدی به صورت عکس، یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روشها در رندرینگ سه بعدی است. در این روش مدل سازان و رندر کاران سه بعدی با استفاده از نرم افزارهایی چون تری دی مکس، رویت و … پروژه معماری را قبل از ساخت به صورت تصویر گرافیکی به مخاطب نشان می دهند.

این روش یکی از آسان ترین روش ها در پرزنت پروژه معماری است چرا که هم هزینه پایینی دارد و هم زمان کمتری را نسبت به سایر روشها در ارائه رندرینگ دارد.

گرچه این روش پتانسیل بالایی در نشان دادن ایده کلی طراح را ندارد اما امروزه در انواع شرکت های معماری به یکی از روش های متداول در بحث رندرینگ تبدیل شده است.

 

2-2 – رندر انیمیشنی

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

این روش هم نیز مانند روش قبل از محبوبیت بالایی برخوردار است و بسیاری از طراحان و شرکت های معماری نیز از این روش استفاده می کنند.

روش انیمیشن در بحث ارائه پروژه معماری محبوبیت بالایی دارد که چرا در این روش به دلیل استفاده از حرکت و موسیقی در ارائه، جذابیت بسیاری را می توان ایجاد نمود.

زمانی که از این روش برای ارائه استفاده می کنید، می توانید جزئیات بیشتری از ایده خود را به مخاطب ارائه کنید اما در این روش نیز نمی توان به طور کلی ایده اولیه خود را با نهایت جزئیات ارائه کنید.

 

2-3 – رندر تعاملی سه بعدی

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

برای درک بهتر این روش بهترین مثالی که می توان زد بازی های کامپیوتری است. در بازی های کامپیوتری می توان در محیط حرکت کرد و با محیط تعامل داشت. این روش نیز در پروژه های معماری به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

در این روش معماران با استفاده از نرم افزارهایی چون یونیتی، آنریل و … مدل سه بعدی را تبدیل به یک محیط تعاملی می کنند به طوری که کاربر می تواند انواع تعامل ها را مانند برداشتن اجسام، تغییر متریال، تغییر نور و … با محیط سه بعدی داشته باشد.

این روش یکی از بهترین روش ها در ارائه یک پروژه معماری است چرا که طراح می تواند مخاطب را با انواع جزئیات طراحی خود آشنا کند.

 

2-4 – واقعیت مجازی VR

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یکی از جدیدترین روش ها در ارائه پروژه های معماری است. این روش که بهترین روش در ارائه یک پروژه معماری است به تازگی در میان معماران جای پای خود را باز کرده است.

در این روش با قرار دادن یک عینک واقعیت مجازی برروی صورت خود به طور کامل درون محیط سه بعدی قرار می گیرید و میتوانید انواع تعاملات را با محیط سه بعدی داشته باشید. البته این روش خود به 2 مدل تقسیم شده است.

در روش اول معمار از عینک های Google Cardboard که برای استفاده از آن به گوشی همراه نیاز است استفاده می کند که بسیار ارزان است اما از کیفیت پایینی برخوردار است و تعاملات خاصی را نمی توان با محیط داشت.

در روش دوم از عینک های کامپیوتری و یا All In One استفاده شده که در کنار هزینه بالا در اجرا کیفیت بسیار بالایی را نیز دارد.

 

2-5 – واقعیت افزوده AR

روشهای ارائه پروژه معماری

روشهای ارائه پروژه معماری

واقعیت افزوده (Augmented Reality) نیز یکی از روش های جدیدی است که به دلیل عدم نیاز به دستگاه های پیچیده و گران قیمت از محبوبیت بالایی در میان معماران برخوردار شده است. در این روش تنها به یک گوشی تلفن همراه هوشمند نیاز دارید.

مشکل این روش این است که نمی توان پروژه را با جزئیات بالایی به مخاطب نشان داد اما به دلیل هزینه پایین در اجرا و جذابیت بسیار بالای آن می توان از آن به عنوان یکی از روش های اصلی در ارائه پروژه معماری استفاده کرد.

در این روش معمولا نمای ساختمان به صورت فایل سه بعدی تهیه شده، سپس نیروی کار برنامه نویس مدل تهیه شده را به یک اپلیکیشن واقعیت افزوده تبدیل می کند. سپس مخاطب با اجرای اپلیکیشن مورد نظر میتوان مدل سه بعدی را، تلفیق شده با محیط واقعی در موبایل خود ببیند و تعاملات اندکی را نیز با آن داشته باشد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *