نکاتی که در آغاز پروژه طراحی داخلی باید رعایت کرد | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
در آغاز پروژه طراحی داخلی

نکاتی که در آغاز پروژه طراحی داخلی باید رعایت کرد

نویسنده: dreamadmin66

15 ژوئن, 2022

طراحی داخلی اولین گام جهت دستیابی به یک نتیجه دلخواه، استاندارد و زیبا در معماری است. از این جهت این جمله حائز اهمیت است که طراح و معمار، نهایت تفکر و خلاقیت خود را در آغاز فرایند پروژه خود، در طراحی پیاده سازی می کند و چنانچه شناخت کافی در رابطه با اصول اولیه طراحی داخلی را نداشته باشد می تواند پایه گذار دیواری کج در کل پروژه، و به تبعات آن آسیب های جدی در آینده پروژه را به همراه داشته باشد. در این مقاله در DREAM DESIGN نهایت سعی و تلاش خود را کرده تا بتوانیم شما را با مفاهیم اولیه و اساسی در آغاز پروژه طراحی داخلی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

اینطور به نظر می رسد که مرحله آغاز طراحی داخلی، کاری بسیار سخت و پیچیده است اما تنها می توان با تقسیم کار، و اعمال یک برنامه ریزی کاربردی در این زمینه، این کار را بسیار راحت تر از آنچه تصور می کنید انجام داد.

باید بدانید که برای انجام هر پروژه در هر مقیاس و اندازه ای، می بایست 4 مرحله مهم و اساسی را مدنظر قرار دهید. این مراحل به ترتیب عبارتند از سایت پروژه، برنامه ریزی، جدول زمان بندی و بودجه.

همچنین دانستن این نکته نیز ضروری است که در این چهار مرحله نه طراح، و نه کارفرما به تنهایی عمل می کنند بلکه هردو با همکاری یکدیگر در تعیین این مراحل نقش دارند.

 

1 – سایت پروژه

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

اولین مرحله پیشبرد یک پروژه، سایت پروژه است. در این مرحله کارفرما با استخدام یک طراح کار را آغاز می کند. در این مرحله سایت یا همان فضای موجود برای اجرا، توسط طراح مورد بررسی قرار می گیرد.

در این مرحله طراح نیازهای کارفرما را مد نظر قرار داده و بر اساس آنها فضای موجود را بررسی می کند. همچنین در برخی مواقع کارفرما در برخی نکات جزئی حساسیت های خاصی دارد که می بایست طراح و کارفرما همفکری های لازم را انجام داده، و پیشنهادات مختلفی را مورد بررسی قرار دهند تا به نتیجه مطلوب خود برسند.

در اینجا وظیفه طراح است تا بهترین ترکیب فضایی و همچنین طرحی مورد پسند و زیبا را، با اعمال استانداردهای لازم در اختیار کارفرما قرار دهد.

 

2 – برنامه ریزی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی می بایست نیاز کاربران انواع فضاها، بر اساس نیازهایشان پیش از ایجاد طرح تعریف شود. مهم نیست که پروژه یک بازسازی ساده در حل یک آشپزخانه و یا اجرای یک پروژه عظیم ساختمانی باشد، مهم این است که باید برای انواع فضاهای موجود سه فاکتور مهم عملکرد، موقعیت و محدودیت های فضای موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

برنامه ریزی کمک می کند تا بتوان به صورت دقیق خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد هر بخش از فضا مشخص شود تا بتوان بهترین عملکرد از فضا را دریافت نمود و شخصیت منحصر به فرد برای هر فضا تعریف کرد.

برنامه ریزی در یک پروژه معمای شامل تدوین مدارک نوشتاری جهت شناخت کلیه عملکردها، ابعاد و تجهیزات مورد نیاز برای آن پروژه است. این کار در سه مرحله اصلی گردآوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات و مستندسازی اطلاعات انجام می شود.

مستند سازی در برنامه ریزی:

نکته ای که در برنامه ریزی بسیار مهم و ضروری است این است که تمامی انتظارات از پروژه به صورت مستند در بیاید. در برخی از پروژه هایی که حجم بالایی ندارند این امر، آنچنان اهمیت بالایی ندارد اما برای پروژه های بزرگ حتما می بایست این مرحله به خوبی انجام گیرد.

در مستند سازی مشاهده شده که بعضا از پرسشنامه و یا جلسات طولانی مدت محاصبه مانند مابین کارفرما و طراح استفاده می شود که می تواند جهت برآورد نیازها و برنامه ریزی برای آنها بسیار کارآمد باشد.

 

3 – جدول زمانبندی:

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

جدول زمانبندی یکی از مراحل بسیار مهم در پیشبرد اهداف پروژه است. با این کار کارفرما می تواند بسیاری از فشارهای ناشی از حجم بالای کار را کم کرده و بتواند با فکر و انرژی بیشتری کار را مدیریت نماید.

در یک جدول زمانبندی بهینه شده، مواردی چون مسئولیت های طراح، تصمیم های مهم کارفرما، نقاط عطف پروژه، تعریف وظیفه مخصوص هر نیروی کاری، تخصیص زمان مشخص برای هر نیروی کاری و هر وظیفه بخصوص و … مشخص شده اند.

در این مرحله یک چهارچوب زمانی برای اجرای قراردادها و ارزیابی وضعیت موجود، تعریف طول فازهای طراحی، تهیه طراحی اولیه و ثبت نهایی بودجه، مزایده ها و مذاکره با پیمانکاران، اخذ مجوزها، تعیین طول زمان ساخت و تعیین تاریخ بهره برداری از پروژه تعریف می گردد.

 

4 – بودجه:

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

مرحله تعیین بودجه باعث تسهیل روند طراحی در طول پروژه می شود و ارتباط مستقیمی با محدوده کاری و جنس پوشش نهایی سطوح دارد. باید بدانید که تعریف هزینه های پروژه در 2 بخش نرم و سخت انجام می گیرد.

برای یک پروژه طراحی داخلی، هزینه های مانند هزینه ساخت، ماندافزارها، تجهیزات و مبلمان جزو هزینه های اجرا بوده و هزینه های مشاوره شامل دستمزد طراحان، دستمزد مشاوران، دستمزد مدیریت پروژه، هزینه اخذ مجوز، بیمه، هزینه های اجتماعی و … همه و همه در دسته هزینه های سخت قرار می گیرند.

نکته بسیار مهمی که در این مرحله نیاز به بررسی است احتمال بالای تغییر هزینه ها به دلیل تورم و شرایط بازار است که نیاز است در آن انواع گونه های تغییر احتمالی قیمت در نظر گرفته شود. انواع احتمالات تغییر به تعابیر زیر می باشند:

 

احتمالات مهم در تغییر بودجه

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

  • احتمالات طراحی: قیمت طراحی بین 5 تا 10 درصد بیشتر از هزینه های برآورد شده در نظر گرفته می شود.
  • احتمالات ساخت: بین 5 تا 15 درصد افزایش سرمایه ساخت به دلیل احتمال بازسازی ساختمان های موجود.
  • احتمالات مالک: بین 5 تا 15 درصد احتمال افزایش سرمایه ذخیره شده از سوی مالک به دلیل احتمالات تغییر وسعت، برنامه زمان بندی و هر دو. همچنین برای ساختمان های قدیمی تر معمولا سرمایه ذخیره بیشتری برای شرایط غیر قابل پیش بینی در نظر گرفته می شود.
  • تشدید: احتمال افزایش هزینه از 3 تا 5 درصد جهت احتمال افزایش هزینه های مصالح و کارگران مربوطه.

موارد بالا از موارد مهم در احتمالات تغییر بودجه می باشد که در ادامه آن ها مواردی چون تغییر سفارش، مناقصه، حداکثر قیمت تضمین شده، دعوت به مناقصه و مهندسی ارزش نیز حائز اهمیت می باشند.

 

سهم بندی بودجه در پروژه های کوچک و متوسط

در آغاز پروژه طراحی داخلی

در آغاز پروژه طراحی داخلی

برای انجام پروژه های کوچک، بودجه بر اساس پیمانکاران جزء در نظر گرفته می شود. اختصاص بودجه در پروژه های کوچک بر اساس فعالیت هایی چون نجاری، لوله کشی، کارهای برقی، اندود و رنگ، کارهای چوبی و … صورت می گیرد.

در پروژه های متوسط تا بزرگ این کار بر اساس فهرست راهنمای موسسه مشخصات فنی ساخت تنظیم می گردد و بر اساس یک فهرست استاندارد به تفکیک حرفه ها، مشاغل و هزینه های ساخت می باشد. این فهرست به طراح کمک می کند تا محل انباشت هزینه های ساخت را بررسی و ارزیابی نماید.

این فهرست CSI نام دارد مواردی چون شرایط عمومی، محوطه سازی، بتن، بنایی، فلزی، چوب و پلاستیک، حفاظ حرارتی و رطوبتی، درها و پنجره ها، نازک کاری، کارهای خاص، تجهیزات، مبلمان، ساخت سازهای ویژه، سامانه های انتقال، تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی می باشد.

 

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *