ایجاد هارمونی در طراحی داخلی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

18 جولای, 2019

          طراحی داخلی امروزه به یکی از حساس ترین و پراهمیت ترین موارد در ساخت و ساز تبدیل شده است. این امر همواره با دکوراسیون داخلی در تماس بوده و علارغم تفاوت هایی که با یکدیگر دارند عموم مردم این دو را یکی می دانند. طراحی به معنای ایجاد طرح مربوط به قالب فضای داخلی سازه و دکوراسیون داخلی به معنای تزئین و چیدمان منزل است. یکی از مواردی که در مورد فضای داخلی زیبا و جذاب اهمیت ویژه ای دارد هارمونی در طراحی داخلی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

هارمونی در طراحی داخلی چیست؟

          هارمونی در طراحی داخلی به معنای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در تمامی اجزای خانه می باشد. هماهنگی یعنی تناسب رنگ ها و طرح های به کار رفته در محیط و یکپارچگی یعنی تکرار المان یا طرحی خاص در دکوراسیون داخلی و ایجاد پیوستگی. برای درک بهتر این موضوع خانه ای را تصور کنید که اتاق نشیمن بسیار بزرگی دارد اما اتاق های آن بسیار کوچک و نفس گیر است. یا خانه ای که اتاق های بسیار بزرگی دارد اما پذیرایی آن بسیار کوچک است. در اینجا می توان گفت هارمونی در این خانه اصلا وجود ندارد. ممکن است تصور کنید که ایجاد هارمونی کاری آسان و امری پیش پا افتاده است اما اصلا اینطور نیست، بلکه به همراه سختی زیادی که ایجاد هارمونی با خود دارد این کار به قدری می تواند نتیجه کاری شما را تحت تاثیر قرار دهد که خودتان هم تعجب خواهید کرد.

اهمیت پیوستگی در محیط داخلی

ایجاد هارمونی در طراحی داخلی
ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

          برای درک اهمیت پیوستگی در محیط داخلی، بودن در خانه ای را تصور کنید که وقتی از یک اتاق آن به اتاق دیگری می روید با تغییر ناگهانی تمامی عناصر محیطی شامل رنگ و چیدمان مواجه می شوید. مطمئنا این تجربه برای شما ناخوشایند خواهد بود و دلیل این امر عدم وجود پیوستگی در این خانه است و می توان گفت این خانه، یکی از مهمترین عوامل یعنی هارمونی در طراحی داخلی را در خود ندارد. پیوستگی میان عناصر موجود در محیط، باعث درک بهتر شما از محیط می شود و احساس خوبی را به شما منتقل می کند. اما برعکس اگر در خانه ای قرار داشته باشید که هر بخش از آن دارای یک نور، رنگ و چیدمان کاملا متفاوت باشد، ذهنیت شما را در رابطه با نوع سبک طراحی و دکوراسیون داخلی محیط، دچار پیچیدگی کرده و استرس و اضطراب را به شما القا می کند.

طریقه ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در محیط داخلی

          طریقه ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در محیط داخلی، امری دشوار می باشد اما واقعا ارزش این را دارد که زمان بیشتری را صرف این موضوع کنیم. یکی از راه های ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در محیط داخلی ایجاد تشابه در تمامی محیط است. این تشابه می تواند در یک المان مانند رنگ، جنس، شکل یا بافتی خاص باشد. به طور مثال می توان طرح خاصی از کاغذ دیواری را در تمامی محیط داخلی ایجاد نمود یا از طرح و رنگ یکسانی از کفپوش در تمامی بخش های خانه، به طور یکسان استفاده کرد. همچنین اگر از وجود یک رنگ یکسان در تمام بخش های خانه خوشتان نمی آید می توانید از یک طرح خاص در محیط داخلیتان استفاده کنید. به طور مثال استفاده از ترکیب رنگ های گرم در مبلمان، میز و صندلی ها، و تخت ها در تمامی بخش های خانه.

افراط ممنوع!

در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی افراط نکنید. برخی افراد برای ایجاد هارمونی در طراحی داخلی در مرحله هماهنگی و یکپارچگی به صورت افراطی عمل می کنند که نتیجه این کار محیطی سرد، کسل کننده و بی روح است. لازم نیست در تمامی اجزا داخلی مانند رنگ، نور و عناصر محیطی، یکپارچگی و هماهنگی ایجاد کنید و انجام این کار فقط در یک جزء مثلا رنگ، نور یا طرحی خاص، در محیط داخلی خانه کفایت می کند.

ایجاد هارمونی در اتاق ها

ایجاد هارمونی در طراحی داخلی
ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

          برای ایجاد هارمونی در طراحی داخلی لازم است سری هم به اتاق ها بزنید. اتاق ها اجزایی جدا ناشندنی از محیط داخلی هستند و می توان با تمرکز روی آنها، هارمونی زیبایی را در محیط داخلی خانه یا محل کارتان ایجاد کنید. برای ایجاد هارمونی در اتاق های یک خانه تنها لازم است آنها را به عنوان واحد هایی جدا از خانه در نظر گرفت و در رابطه با هماهنگی هر اتاق با اتاق دیگر و هماهنگی آنها با فضای اصلی خانه تمهیداتی را اندیشید.

ایجاد هارمونی اتاق ها با رنگ

          یکی از آسان ترین بخش ها برای ایجاد هارمونی در طراحی داخلی، رنگ است. برخی از افراد رنگ آمیزی محیط را با رنگ های مختلف دوست دارند که این یکی از راه های ایجاد هارمونی در محیط داخلی است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برای اعمال رنگ های مختلف بسته به کوچکی و بزرگی خانه می بایست نهایتا از 4 تا 6 رنگ مختلف استفاده نمود و از اعمال رنگ های کاملا متفاوت پرهیز کرد. سعی کنید از رنگ های یکپارچه و هم خانواده استفاده کنید یا اگر قصد اعمال رنگ های مختلف را دارید سعی کنید از رنگ های مکمل استفاده کنید. می توانید هر اتاق را جداگانه رنگ آمیزی کنید و یا به هر اتاق یک رنگ جداگانه اعمال کنید.

ایجاد هارمونی اتاق ها با سبک

          استفاده از سبک یکسان برای آراستن اتاق های یک خانه کاری بسیار زیبا و هوشمندانه به نظر می رسد. اگر سبک خاصی را در دکوراسیون داخلی دوست دارید می توانید آن را در اتاقهایتان پیاده کنید و هارمونی زیبایی را در طراحی داخلی محیط اجرا کنید. البته این نکته حائز اهمیت است که نباید برای هر اتاق یک سبک خاص در نظر گرفت چرا که می بایست سبک اصلی موجود در اتاقها با یکدیگر در یک راستا باشند. این نکته مخصوص کسانی است که از سبک های مختلفی در دکوراسیون خوششان می آید و می خواهند آن ها را یکجا در یک محیط اعمال کنند. اما باید بدانید که با این کار هارمونی در طراحی داخلی را از بین میبرید. اگر می خواهید از چند سبک مختلف در محیط داخلی استفاده کنید می توانید فقط از یک بخش آن مثلا برای اعمال آن ها به کوسن اتاقهایتان استفاده کنید.

ایجاد هارمونی در محیط با متریال

ایجاد هارمونی در طراحی داخلی
ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

          اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که متریال یا عنصر خاصی را دوست دارید می توانید از آن در تمامی بخش های محیط داخلیتان استفاده کنید. به طور مثال اگر علاقه مند به مجسمه هستید می توانید از انواع آن در تمامی بخش های خانه استفاده کنید. حتی در مورد مجسمه می توان محدودیتی قائل نشد و از انواع سبک های آن در تمامی بخش های خانه استفاده کرد. یکی از راه های بسیار خوبی که می توان با آن محیط خانه را به یک محیط جذاب و پرانرژی تبدیل کرد استفاده از گلدان در محیط خانه است. می توانید از انواع گلدان های مختلف در تمامی بخش های خانه استفاده کنید و در میان تمامی آنها یک نوع گل خاص را قرار دهید. به طور مثال می توانید در تمامی بخش های خانه مانند آشپزخانه، اتاق ها و … از انواع گلهای آپارتمانی استفاده کنید اما در تمامی آنها کاکتوس را به عنوان وجه مشترک بین آنها در نظر بگیرید.

ایجاد هارمونی در محیط با کفپوش

ایجاد هارمونی در طراحی داخلی
ایجاد هارمونی در طراحی داخلی

          اگر خانه کوچکی دارید یکی از راهها برای ایجاد هارمونی در طراحی داخلی خانه، استفاده از یک مدل کفپوش در تمامی اجزای خانه است. اما در صورتی که خانه بزرگی دارید می توانید از طرحهای مختلف کفپوش در خانه استفاده کنید. البته این نکته نیاز به رعایت است که این تفاوت نباید بیش از حد در طرح ها، اندازه ها و رنگ ها باشد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *