ترکیب رنگی مناسب در دکوراسیون داخلی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگی مناسب در دکوراسیون داخلی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

15 جولای, 2019

یکی از موارد پراهمیت در دکوراسیون داخلی ترکیب مناسب رنگ ها با یکدیگر می باشند. در این مقاله سعی شده چند نکته در رابطه با این مسئله به همراه چند مورد از رنگ هایی که با هم ست می شوند آورده شود تا بتوانید تصمیم مناسبی را در رابطه با انتخاب نوع ترکیب بندی فضای مورد نظرتان، اتخاذ کنید.

1 – شما که هستید؟!

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

شاید برایتان تعجب آور باشد که ترکیب بندی رنگی خانه چه ارتباطی با شخصیت شما دارد، اما باید بدانید که نه تنها شما بلکه تمامی افرادی که قرار است با هم در یک محیط زندگی کنید مانند خانواده در محیط خانه یا همکارهایتان در دفتر کاریتان، در این رابطه مستثنی نیستند. ترکیب بندی رنگی یکی از مواردی است که ارتباط مستقیمی با مزاج و تیپ شخصیتی انسان برقرار می کند و تاثیر به سزایی در شخصیت شما و افراد اطراف شما می گذارد. پس بهتر است قبل از انتخاب ترکیب رنگی خانه، نگاهی به خودتان بیندازید!

2 –  قانون 60،30،10

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

این قانون یکی از قانون های زیبایی است که می توانید از آن برای راحت تر شدن کار طراحی استفاده کنید، همچنین این قانون شما را از بابت استاندارد بودن نتیجه کاری خاطر جمع می کند. بر طبق این قانون می بایست 60 درصد از رنگ قالب، 30 درصد رنگ ثانویه و 10 درصد رنگ فرعی را برای محیط خود استفاده کنید. رنگ قالب مربوط به دیوارها، کف و سقف، رنگ ثانویه مربوط به لوازم و عناصر موجود در فضا مانند میز و مبلمان و رنگ فرعی مربوط به عناصر تزئینی کوچک و کم حجمی مانند گلدان و تابلو می باشد.

3 – رابطه رنگ با ابعاد فضای داخلی

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

در این مورد نکته ای که نیازمند رعایت می باشد انتخاب ترکیب بندی رنگ با توجه به ابعاد فضای داخلی است. به این صورت که اگر فضای داخلی کوچک است می بایست از استفاده از رنگ های تیره خودداری نمود چرا که رنگ های تیره فضا را کوچک می کند. همچنین در فضاهای بزرگ می توان از رنگ های تیره استفاده کرد و فضایی لوکس را ایجاد نمود.

4 – رنگ زمینه

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

رنگ دیوارها و کف محیط بیان گر رنگ زمینه محیط است، از این رو با انتخاب رنگی مناسب برای این دو، می توانید اختیار بیشتری برای انتخاب رنگ سایر عناصر محیط داشته باشید. معمولا برای کف و دیوارها توصیه این است که از رنگ های خنثی استفاده شود. البته این بدین معنی نیست که حتما از رنگ های سفید و خاکستری برای دیوار و کف خود استفاده کنید بلکه می توان از انواع رنگ ها با تناژ رنگی پایین به عنوان رنگی خنثی و هماهنگ با محیط استفاده کرد. این نکته را فراموش نکنید که استفاده از رنگ های تندی مانند نارنجی و قرمز در نگاه اول جذاب هستند اما به مرور زمان خسته کننده می شوند، همچنین استفاده از رنگ های ملایم و خنثی، علاوه بر بزرگتر نشان دادن فضای خانه باعث جلوه بهتر عناصر فضای مورد نظر خواهند شد.

5 – ترکیب رنگ مناسب اتاق خواب

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

اتاق خواب به دلیل جدا بودن از فضای اصلی خانه دست شما را برای انتخاب رنگ بازتر می کند اما رعایت چند نکته می تواند در انتخاب رنگ، به صورت اصولی به شما کمک کند. مورد اول این است که اتاق خواب محلی برای استراحت است پس استفاده از رنگهای آرام و ملایم گزینه بسیار خوبی است. دوم قبل از انتخاب رنگ می بایست به دو نکته سن و جنسیت دقت شود. به طور مثال اتاق یک پسر نوجوان نمی تواند به رنگ صورتی رنگ شود و همچنین برای اتاق یک دختر، استفاده از رنگ های تندی مانند نارنجی و قرمز توصیه نمی شود و می توان از ترکیب رنگی صورتی و سفید استفاده کرد که فضایی رمانتیک و آرام، و مناسب با روحیات دخترانه را به ارمغان آورد. مورد سوم، اتاق خواب زوج های جوان است که معمولا از ترکیب رنگی قهوه ای به عنوان رنگ قالب و در کنار آن سفید استفاده می شود. همچنین استفاده از رنگ هایی مانند بنفش و یاسی می تواند به خوابی آسوده و آرام کمک کند.

6 – ترکیب رنگی مناسب برای اتاق نشیمن

دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

اتاق نشیمن مهمترین بخش خانه است و البته اولین مکانی که نظر هر شخص را جلب می کند همین اتاق نشیمن است. یکی از ترفندهایی که برای زیبا سازی این فضا استفاده می شود، ست کردن بخشی از کف یا دیوار با اثاثیه منزل است البته به شرطی که ترکیب بندی اصلی خانه به هم نخورد.

7 – ترکیب انواع رنگ با سفید

اگر رنگ خاصی مانند سبز را دوست دارید و ترکیب رنگی مناسب آن را پیدا نمی کنید می توانید آن را با رنگ سفید ست کنید، زیرا سفید رنگی است که با تمامی رنگ ها ست می شود. می توان رنگ زمینه را سفید در نظر گرفت و با استفاده از سایر رنگ ها جلوه ای زیبا را خلق کرد.

8 – ترکیب انواع رنگ ها با زرد

این رنگ نیز مانند سفید با سایر رنگ ها ست می شود. رنگ زرد می تواند حامل پیام صمیمیت، سرزندگی و شادابی بوده و فضا را به یک فضای مثبت و پرانرژی تبدیل کند. البته این نکته حائز اهمیت است که استفاده افراطی از این رنگ باعث خستگی و حتی استرس می شود! بهترین رنگ برای استفاده با زرد، رنگ مکمل آن یعنی بنفش است. تنالیته رنگی متفاوت از بنفش هم انواع احساسات را می تواند ایجاد کند، مثلا بنفش کم رنگ حس لوکس بودن و بنفش پررنگ حس مدرن بودن را می دهد. می توان از رنگ های خاکستری، سفید و یا حتی سبز هم در کنار این ترکیب رنگی استفاده کرد و زیبایی خاصی را به ارمغان آورد.

9 – کرم قهوه ای محبوب

رنگ کرم قهوه ای از آن دسته رنگ هایی است که ایجاد حس جلال و شکوه می کند و هیچ زمان از مد نمی افتد. این رنگ از دیرباز به عنوان رنگی شیک و جذاب شناخته می شده و هنوز هم هست. البته نادیده گرفتن این نکته که همراه با این رنگ لازم است چند رنگ شاد و جذاب استفاده شود، می تواند فضا را به یک فضای خسته کننده و دلگیر تبدیل کند. در کنار این رنگ می توان از رنگهایی مانند زرشکی، نارنجی، آبی و فیروزه ای استفاده کرد که هر کدام حس زیبایی خاصی را به ما می دهد. همچنین استفاده از رنگ طلایی به همراه کرم قهوه ای می تواند فضایی شیک و مجلل را ایجاد کند. استفاده از این رنگ روی دکورهای چوبی می تواند حس فضایی سنتی و شیک را به خوبی القا کند.

10 – انواع ترکیب های رنگی

  • ترکیب صورتی و سبز: این ترکیب فضا را از حالت خنثی و بی روح خارج می کند، همچنین می توان از رنگ قهوه ای، کنار این دو رنگ استفاده کرد.
  • خاکستری، بنفش و فیروزه ای: ترکیب این سه رنگ می تواند فضایی شیک و زیبا و آرامی را ایجاد کند.
  • ترکیب آبی با سایر رنگ ها: آبی رنگ سرد است اما همواره در میان مردم به عنوان رنگ آرامش شناخته می شود. آبی و رنگ های گرم مانند نارنجی فضایی گرم و آرام را ایجاد می کند. آبی و سبز برای افرادی مناسب است که به دنبال آرامش می گردند. آبی، سفید و سبز برای مناطق گرمسیری بسیار مناسب است چرا که حس خنکی را القا می کند.

استفاده از تمامی ترکیب های رنگی زمانی مفید و عاقلانه خواهد بود که استفاده و اعمال صحیح و اصولی نور در محیط فراموش نشود.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *