آشنایی با مقررات ملی ساختمان و کاربرد آن | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
مقررات ملی ساختمان

آشنایی با مقررات ملی ساختمان و کاربرد آن

نویسنده: dreamadmin66

13 ژوئن, 2022

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که مقررات ملی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد. اگر برای شما هم این موضوع اهمیت پیدا کرده در این مقاله به حتم پاسخ خود را پیدا خواهید کرد.

در این مقاله در DREAM DESIGN تلاش بر این بوده که مقررات ملی ساختمان را به راحتترین روش ممکن بیان کنیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

مقررات ملی ساختمان چیست؟

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

اگر بخواهیم این مفهوم را به زبان ساده بیان کنیم، می توان گفت به مجموعه دستورات و باید و نبایدهایی که به صورت یک چهارچوب در رابطه با تمامی امور مربوط به طراحی، ترمیم، بازسازی، اجرا، تخریب و یا تغییر کاربری یک بنا تعریف شده است را مقررات ملی ساختمان می گویند.

این مجموعه ضوابط اجرایی و نیز حقوقی، جهت امور مربوط به طراحی، فنی، نظارت و اجرای ساختمان در زمینه هایی که در بالا ذکر شد، کاربرد دارند.

همچنین هدف از این مقررات ایمنی، بهداشت، صرفه اقتصادی و بهره مناسب می باشد.

 

مقررات ملی ساختمان را چه کسانی وضع می کنند؟

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که طرح و وضع این مقررات به عهده چه ارگانی است. باید بدانید که طبق ماده 33 قانون سازمان نظام مهندسی، تنظیم و تبیین این مجموعه قوانین بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی می باشد.

همچنین شورایی تحت عنوان تدوین مقررات ملی ساختمان، توسط وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شده است که شامل اساتید و افراد خبره این کار است و امروزه وظیفه تنظیم این مقررات را دارد که آن را در قالب 22 جلد کتاب عرضه کرده است.

 

کاربرد مقررات ملی ساختمان…

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

با رعایت این قوانین و مقررات علاوه بر اینکه تضمین کیفیت و افزایش عمر بنا، می توان به حفظ و ضمانت سلامت سازندگان آن بنا نیز کمک کرد. همچنین از مهمترین کاربردهای این قوانین، مباحث مربوط به ضد حریق بودن ساختمان، ضد زلزله بودن و عایق های حرارتی و صوتی آن می باشد.

شاید پیش خود فکر کنید که این قوانین دست و پاگیر بوده و در برخی مواقع باعث افزایش هزینه نیز می شود اما باید بدانید که همین قوانین باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی، نگهداری و همچنین نوسازی خواهد بود.

یکی از مهمترین مواردی که در مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده استفاده از تولیدات و مصالح استاندارد می باشد. البته باید بدانید که این امر منوط به استاندارد سازی تولیدات مرتبط با صنعت ساختمان می باشد.

 

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان چیست؟

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

این مقررات از تمامی افرادی که در زمینه طراحی نقش دارند خواستار پایبندی به اصول مهندسی، طراحی و محاسباتی است که بتواند علاوه بر رعایت اصول ساخت، ایمنی و بهداشت فردی مجریان کار اعم از سرپرستان و کارگران را تضمین کند.

با رعایت این قوانین می توان مهندسی ساز بودن سازه، و به دنبال آن حفظ سلامت مجریان و کیفیت ساخت را به دنبال داشت.

همچنین ساکنین این بناها می توانند در رابطه با مباحث مربوط به حریق و زلزله اطمینان خاطر داشته باشند و از عایق بودن حرارت و صدا در این ساختمان ها نهایت استفاده را ببرند.

 

تفاوت مقررات ملی با سایر استانداردها و آئین نامه ها

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

در کشور، استانداردها و آئین نامه های زیادی در رابطه با ساختمان سازی وضع شده، اما تفاوت آنها با مقررات ملی ساختمان، در این است که اجرای این مقررات الزامی است اما می توان از برخی استانداردها چشم پوشی کرد.

البته این بدین معنی نمی باشد که شما تنها می بایست مقررات ملی را اجرا کرده و از تمامی استانداردها و آئین نامه ها چشم پوشی کنید، بلکه باید بدانید که این انتخاب شماست که ساختمانی با کیفیت و استاندارد بالا می خواهید بسازید یا خیر!

همین اجبار در اجرای این مقررات باعث وحدت و هماهنگی در سرتاسر کشور شده که خود باعث بالا رفتن کیفیت و استانداردهای ساخت به صورت کلی شده است. همچنین باید بدانید که این قوانین در تمامی نقاط کشور به یک شکل اجرا می شوند.

 

محدوده اجرایی این مقررات

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

این مقررات بر تمام بخش های عملیاتی مانند ساخت که شامل مراحل تخریب تا نوسازی است و همچنین توسعه، ساخت بنا و تعمیرات کنترل دارد. باید بدانید که اجرای این قوانین فقط مخصوص مهندسین ساخت نیست، بلکه تمامی افراد و ارگان هایی را که به نوعی با ساختمان در ارتباط هستند را شامل می شود.

نکته ای که در رابطه با این قوانین باید دانست این است که تمامی عواملی که در ساختمان سازی نقش دارند می بایست حتی اندکی از آن را آموخته باشند پس دانش آن نیاز به آموزش دارد. در این جهت یکی از مواردی که در دستور کار قرار گرفته پر کردن خلاء های آموزشی در رابطه با مقررات ملی ساختمان است.

 

مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان سازی

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان

در ادامه با عناوین 22 گانه این مقررات که در 22 جلد تهیه و تنظیم شده است آشنا خواهید شد:

مبحث 1: تعاریف

مبحث 2: نظامات اداری

مبحث 3: حفاظت ساختمان در مقابل حریق

مبحث 4: الزامات عمومی ساختمان

مبحث 5: مصالح و فرآورده های ساختمانی

مبحث 6: بار های وارد بر ساختمان

مبحث 7: پی و پی سازی

مبحث 8: طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی

مبحث 9: طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه

مبحث 10: طرح و اجرای ساختمان های فولادی

مبحث 11: طرح و اجرای صنعتی ساختمان

مبحث 12: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

مبحث 13: طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان

مبحث 14: تاسیسات مکانیکی

مبحث 15: آسانسورها و پلکان برقی

مبحث 16: تأسیسات بهداشتی

مبحث 17: لوله کشی گاز طبیعی

مبحث 18: عایق بندی و تنظیم صدا

مبحث 19: صرفه جویی در مصرف انرژی

مبحث 20: علائم و تابلوها

مبحث 21: پدافند غیر عامل

مبحث 22: مراقبت و نگهداری

 

 

 

 

 

 

 

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *