آشنایی با برترین معماران مرد ایران | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

آشنایی با برترین معماران مرد ایران

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

22 اکتبر, 2019

          معمارییکی از مباحث بسیار شیرین در طول دوران تاریخی به شمار می آمده و البته هنوز نیز هست. علم معماری را می توان تلفیقی استادانه از هنر و طراحی سازه دانست که مبحثی بسیار شیرین و البته سخت نیز هست. در ایران افراد بسیار زیادی را می توان یافت که توانسته اند در عرصه بین المللی بدرخشند و نام ایران را همواره در راس نگه دارند. در مقاله قبلی در سایت، در رابطه با برترین معماران زن ایران اطلاعات مفیدی را منتشر کردیم. در این مقاله در DREAM DESIGN قصد داریم تا شما را با برترین معماران مرد ایران آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

مهندس هوشنگ سیحون

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          مهندس هوشنگ سیحون را می توان بهترین معمار ایران دانست. هوشنگ سیحون که در سال 1299 در تهران متولد شده، در کنار معماری به نقاشی نیز مشغول بوده است.

مهندس هوشنگ سیحون تحصیلات خود را در دانشگاه تهران آغاز و در دانشکده هنرهای زیبای پاریس آن را به اتمام رسانده است. همچنین جالب است بدانید که این شخص، سه دوره رئیس دانشکده هنرهای زیبای تهران بوده است.

هوشنگ سیحون به دلیل طراحی و نظارت بر سازه های ماندگاری چون آرامگاه های کلنل محمد تقی خان، خیام، کمال الملک، ابوعلی سینا، نادرشاه افشار و … به مرد بناهای ماندگار شهرت یافته است.

وی همچنین در کارنامه خود طراحی بانک سپه در میدان توس تهران و موزه توس را دارد. باید بدانید که هوشنگ سیحون علاوه بر طراحی، در نقاشی هم استاد بوده، به طوری که در سال 1972 آثار ایشان در کنار نقاشان معروفی چون پیکاسو و … در دانشگاه ماساچوست به نمایش درآمد.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          عبدالعزیز فرمانفرمائیان یکی از تاثیرگذارترین معماران معاصر ایران می باشد. وی بنیان گذار نظام مهندسی در ایران بود و همچنین یکی از اساتید به نام در دانشگاه تهران به شمار می آمد.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 1299 در استان خوزستان متولد شد و در سال 1392 در اسپانیا دار فانی را وداع گفت.

فرمانفرمائیان تحصیلات خود را در مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا پاریس گذراند و جالب است بدانید که اکثر عمر خود را در ایران گذراند. وی در 35 سال زندگی خود در خارج کشور، هیچ گونه اثری از خود بر جای نگذاشته است.

از آثار و افتخارات عبدالعزیز فرمانفرمائیان می توان ساختمان های شرکت نفت، استادیوم ورزشی آزادی، فرودگاه مهرآباد، کاخ نیاوران، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان بورس، کاخ مادر سعد آباد، ساختمان اداری صدا و سیما، ساختمان وزارت کشاورزی، ساختمان وزارت کار، برج های دوقلوی سامان و بسیاری دیگر را نام برد.

دکتر علی سردار افخمی

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          دکتر امیر علی سردار افخمی زاده تهران در سال 1308، یکی دیگر از برترین معماران مرد ایران به شمار می آید.

وی همانند سایر معمارهای برتر ایران تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای زیبای پاریس گذرانده و جالب است بدانید که در رشته معماری، شاگرد اول بوده است!

دکتر سردار افخمی مدرک دکترای خود را در رشته معماری، در سال 1342 اخذ کرد و پس از آن به ایران بازگشت.

وی پس از بازگشت به ایران مشغول تدریس در دانشگاه تهران گردید اما به دلیل اختلاف با رئیس دانشکده معماری آن موقع یعنی هوشنگ سیحون، کار تدریس را رها کرده و دفتر معماری خود را با عنوان شرکت مهندسان مشاور سردار افخمی تاسیس نمود.

از آثار دکتر علی سردار افخمی می توان دفتر تئاتر شهر، هتل اسنوبرد ایروان، ساختمان شیروانی پارک نیاوران، تلارهای دانشگاه صنعتی اصفهان، هتل ماریوت تهران، خانه کودکان بی سرپرست تهران و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی که در سال 1355 طراحی شده را نام برد.

ایرج کلانتری

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          ایرج کلانتری نیز یکی دیگر از معماران برتر ایران بوده که در سال 1316 در تهران چشم به جهان گشوده است.

وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری، در سال 1341 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده است.

ایرج کلانتری در جایگاه های متفاوتی در زمینه معماری همچون شورای تخصصی شهرداری تهران، انجمن مفاخر معماری ایران، رئیس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل های صنفی مهندسی کشور، هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز و … ایفای نقش کرده است.

از آثار ایرج کلانتری می توان به طراحی فرودگاه امام خمینی، دانشگاه بین المللی قزوین، مجموعه چایکنار قزوین، سفارست ایران در گرجستان، باشگاه کارمندان وزارت کشور، سفارت ایران در رباط، ساختمان شهرداری تهران، مجتمع مسکونی فرح آباد تهران، ساختمان وزارت نفت و … اشاره کرد.

وی در سال 1384 موفق به دریافت نشان معمار برگزیده در ایران شد.

پروفسور نادر خلیلی

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          پروفسور نادر خلیل یکی دیگر از معماران بسیار حرفه ای و البته عاشق ایران بوده که در سال 1314 در استان تهران متولد شد و در سال 1386 چشم از جهان فروبست.

نادر خلیلی از معمارانی بوده که توانسته بود جایزه بین المللی آقا خان را از آن خود کند و از افتخارات او می توان ابداع ابرخشت و روش گلتافتن را نام برد.

جالب است بدانید که وی توسط یک موتورسیکلت سفر خود را در بیابان های ایران آغاز کرد و آن را در صحراهای کالیفرنیا به پایان رسانید.

نادر خلیلی عاشق معماری خاک بود و دغدغه های بسیاری در مورد بازگشت به روش های سنتی و ایرانی در رابطه با معماری داشت.

نادر خلیلی فارق التحصیل دانشگاه تکنیک استانبول، از اساتید معماری در کالیفرنیا بود و در طول زندگی خود کتاب های زیبایی را منتشر کرد که می توان “تنها دویدن” را یکی از بهترین آنها دانست.

دکتر آرتور امید آذری

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          بهتر است کمی هم به سراغ معماران مرد جوان و پرآوازه عصر حاضر برویم. دکتر آرتور امید آذری متولد 1356 در استان تهران است و تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران طی کرده است.

وی دکترای خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دریافت کرده و فعالیت حرفه ای خود را از سال 1379 با تاسیس دفتر معماری آرتور امید آذری شروع کرده است.

از آثار آرتور امید آذری می توان ساختمان مسکونی آفتاب در تهران، کارخانه نکا نوین، ساختمان آپادانا در تهران، ساختمان باران، ساختمان موج، ساختمان آرین و بسیاری دیگر ساختمان های مسکونی را نام برد.

مهندس سید هادی میرمیران

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          زمانی که صحبت از معماران برتر مرد ایران می شود به طور حتم نمی توان نام سید هادی میرمیران را جا انداخت.

مهندس سید هادی میرمیران در سال 1323 در استان قزوین به دنیا آمد و سرانجام در 29 فروردین سال 1385 به دیار باقی شتافت.

میرمیران تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گذراند و از سال 1343 تا 1357 در شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار شد.

سپس بعد از انقاب اسلامی در ایران، پس از سال 1358 در شرکت خانه سازی ایران به عنوان مدیر، مشغول به طراحی پروژه های شهر سازی شد.

از آثار وی می توان به ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه، طراحی ساختمان کتابخانه ملی ایران و … اشاره کرد.

کوروش فرزامی

آشنایی با برترین معماران مرد ایران
آشنایی با برترین معماران مرد ایران

          کوروش فرزامی متولد 1316 یکی از معماران برجسته ایرانی بود که دلیل شهرت او را می توان طراحی سردر جنوبی دانشگاه تهران نامید.

وی فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته معماری بود و در سال 1343 برنده جایزه بهترین طراحی برای سردر دانشگاه تهران شد.

وی در سال 1389 درگذشت و آثاری را چون ساختمان صدا و سیمای مهاباد و سنندج، شهرک مسکونی دانشگاه تهران، غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران، غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکا ژاپن، بیمارستان تهران تکنیک، کارخانه زامیاد، مجموعه صنعتی صدا و سیما و … را بر جا گذاشت.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *