آشنایی با علم فنگ شویی در چیدمان | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

آشنایی با علم فنگ شویی در چیدمان

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

26 آگوست, 2019

          دکوراسیون داخلی منزل در دنیای امروز شاهد تهولات اساسی در خود بوده است. سالیان درازی است که انواع سبک های دکوراسیون داخلی در حال ایجاد و بهبود هستند و می توان برای انواع سلیقه ها، انواع سبک های دکوراسیون داخلی را نیز پیدا کرد. یکی از مسائل مهم در دکوراسیون داخلی اصول مربوط به چیدمان عناصر موجود در منزل می باشد. یکی از این اصول که تمرکز خود را برروی انرژی های موجود در خانه متمرکز کرده، علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی و ساختمان سازی می باشد. با DREAM DESIGN همراه باشید تا با تعریف فنگ شویی و ویژگی های مربوط به آن آشنا شوید.

فنگ شویی چیست؟

آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

          فنگ شویی که در زبان چینی به معنای آب و باد بوده، روشی برای پیدا کردن اصولی مناسب جهت چیدمان درست منزل می باشد به طوری که این چیدمان، اثر منفی برروی ذهن، سلامتی، موفقیت و … نگذارد.

اصل مهم در فنگ شویی انرژی مثبت است. در دنیا افرادی که با علومی مانند فنگ شویی و … در ارتباط هستند انرژی ها را به دو دسته منفی و مثبت تقسیم می کنند.

انرژی های مثبت به معنی انرژی هایی است که با قرارگیری در آن فرد احساس بهتری داشته و همچنین سلامت و شادی او را بهبود می بخشد و این در حالی است که انرژی های منفی دقیقا عکس این قضیه عمل می کنند.

تاریخچه فنگ شویی

آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

          فنگ شویی را مربوط به پنج هزار سال قبل می دانند. این علم که در جهت بهبود چیدمان انواع فضاهای داخلی کاربرد دارد، در کشور چین پایه گذاری شده است. در رابطه با این که این علم توسط چه کسی بوجود آمده و برگرفته از چه چیزی است، اطلاعات و اسناد دقیق تاریخی وجود ندارد، اما برخی افراد شخص پایه گذار این علم را فوهسی، پادشاهی چینی می دانند.

انرژی چی (Chi) در فلسفه فنگ شویی

          انرژی چی نوعی انرژی است که در صورت چیدمان صحیح دکوراسیون داخلی، می تواند به صورت آزادانه در فضای داخلی جریان داشته باشد و تبدیل به انرژی مثبت در محیط شود. در این صورت آن را انرژی شنگ چی (Sheng Chi) می نامند و به گفته کسانی که در این حرفه فعالیت دارند، این انرژی باعث سلامت روح و جسم، رفاه مادی، موفقیت و … می شود.

همچنین در صورت چیدمان غیر اصولی و راکد ماندن انرژی چی، این انرژی تبدیل به انرژی منفی به نام شا چی (Sha Chi) شده که باعث فقر، خستگی، بیماری و … می شود. معمولا بی نظمی و شلوغی در محیط را دلیل ایجاد این انرژی می نامند.

یکی از اصولی که برای ایجاد انرژی مثبت یعنی همان شنگ چی، و دوری از انرژی منفی شا چی انجام می شود، دوری از وسایل نوک تیز و استفاده از وسایلی است که دارای زاویه های نرم و گرد باشند.

عناصر پنجگانه در فنگ شویی

آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

          جالب است بدانید برخلاف اکثر تفکرات قدیمی که عناصر اربعه و چهارگانه را برای خود ملاک قرار می دهند، در فنگ شویی از عناصر پنجگانه آب، خاک، آتش، فلز و چوب استفاده می کنند.

البته چینی ها معتقد به خلق جهان از این عناصر پنجگانه نیستند، بلکه فقط آنها را عناصر تغییر می دانند و عقیده دارند هر عنصر، باعث خلق عنصر بعدی می شود.

در علم فنگ شویی از روش هایی استفاده می شود که می توان توسط آنها بحث انرژی محیط را کنترل کرد. در ادامه با این روشها آشنا خواهید شد.

چرخه مثبت و سازنده:

          در این چرخه عناصر پنجگانه به ترتیب آب، چوب، آتش، خاک و سپس فلز در پشت هم قرار می گیرند. دلیل این کار این است که هر عنصر، باعث خلق و یا تغذیه عنصر بعدی می شود.

آب چوب را غذا می دهد، چوب عنصری است که باعث سوختن آتش می شود، آتش خاک را به شکل خاکستر ایجاد می کند و خاک باعث بوجود آمدن فلز می شود.

چرخه منفی و مخرب:

          این چرخه زمانی بوجود می آید که عناصر به صورت یکی در میان در کنار هم قرار گیرند که در علم فنگ شویی این کار، امری خطرناک به شمار می آید.

دلیل مخرب بودن آن این است که آب آتش را خاموش می کند، آتش باعث ذوب فلز می شود، فلز باعث بریده شدن چوب می شود، چوب خاک را از بین می برد و در آخر خاک باعث آلودگی آب می شود.

چرخه خنثی و کاهش دهنده:

          در این چرخه ترتیب قرارگیری عناصر کنار یکدیگر دقیقا برعکس چرخه سازنده است. در این گونه موارد می توان گفت که هیچ انرژی منفی در محیط بوجود نمی آید و فقط تاثیر مثبت هر عنصر، کاهش پیدا می کند.

چوب باعث ضعف آب می شود، آب فلز را ضعیف می کند، فلز خاک را ضعیف می کند و در آخر خاک باعث کاهش انرژی آتش می شود.

از این چرخه زمانی استفاده می شود که عنصری دارای انرژی بیش از حد در محیط باشد. سپس با استفاده از این چرخه انرژی آن عنصر را کاهش داده و باعث ایجاد تعادل انرژی در محیط داخلی می شوند.

جهات جغرافیایی در علم فنگ شویی

آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

          در علم فنگ شویی جهات جغرافیایی اهمیت بسیاری دارد. در رابطه با این موضوع هر کدام از جهات قطب نما را به یکی از عناصر پنجگانه نسبت داده اند.

آب را به شمال، چوب را به شرق و جنوب شرقی، خاک را به جوب غربی، شمال شرقی و مرکز، فلز را به شمال غربی و غرب و در آخر آتش را به جنوب نسبت داده اند.

این جهات با همدیگر در ارتباط هستند و برهمدیگر تاثیر می گذارند. جالب است بدانید که در دکوراسیون داخلی و ساختمان سازی به این اصول اهمیت داده می شود.

آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل
آشنایی با علم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل

          مربع لوشو یک مربع 3 در 3 است که توسط آن می توان بخش های مختلف خانه را بررسی کرد و هر بخش از خانه را به یکی از بخش های این مربع نسبت داد. توسط این مربع می توان تعیین کرد که مثلا کدام اتاق مناسب اتاق کار است و یا بهتر است در کدام بخش از خانه هیچ گونه رفت و آمدی وجود نداشته باشد.

همچنین بخش های مختلف این مربع را به مباحث مختلف زندگی مانند سلامتی، شغل، درآمد، احساس و … نیز ربط می دهند.

فنگ شویی در ایران

          جالب است بدانید که این علم در حال استفاده در ایران نیز می باشد. حتی در ایران فیلمی در این رابطه نیز ساخته شده است و در دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده است. در این رابطه می توانید با افرادی که علم کافی را در این زمینه دارند مشورت کرده تا بتوانید محیط داخلی منزلتان را عاری از هرگونه انرژی منفی چیدمان کرده و باعث سلامتی روح و جسم خود بشوید.

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

          فنگ شویی در چیدمان را می توان در چند بخش عنوان کرد. اولین بخش رنگ است که در این علم، رنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

هر رنگ در فنگ شویی معنی خاصی دارد. به طور مثال قرمز به معنای خوش شانسی، زرد و بنفش از رنگ های خوش یمن، قهوه ای و نارنجی به معنی افزایش سلامتی و دانش و … می باشد.

همچنین رنگ های تیره باعث ایجاد حس آرامش و رنگ های روشن باعث ایجاد انرژی در محیط می باشد.

آینه ها در فنگ شویی اهمیت بسیار بالایی دارند. از آینه ها در فنگ شویی برای جذب و یا انتقال انرژی استفاده می کنند. همچنین شکل آینه ها می بایست به صورت دایره ای و یا هشت ضلعی باشد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *