اولین برج چرخشی دنیا در دبی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
برج چرخشی

اولین برج چرخشی دنیا در دبی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

12 جولای, 2019

          اگر به تاریخچه دبی که امروزه یکی از پرطرفدارترین شهرهای توریستی جهان به شمار می آید نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که آغاز پیشرفت این شهر مدرن و لوکس، با پیدایش نفت در اواخر دهه 60 میلادی، صورت گرفته است و از آن موقع تاکنون بیابانی به نام دبی که محل زندگی ماهیگیران و صیادان بوده، تبدیل به یکی از مدرنترین شهرهای جهان گشته است. درست است که نفت دلیل اصلی شروع مدرنیته شدن دبی است اما تعهد به مدرنیته، میل به پیشرفت و خلاقیت در شهرسازی از عوامل مهمتری هستند که در پیشرفت این شهر مدرن و لوکس تاثیر به سزایی داشته اند. یکی از عوامل بسیار مهمی که دبی را تبدیل به یک شهر توریستی بسیار زیبا کرده، ساختمان ها و آسمان خراش های خارق العاده ای است که در دنیا نظیر آن ها را پیدا نمی کنید. یکی از این آسمان خراش های زیبا و دیدنی که قرار است در سال 2020 افتتاح شود اولین برج چرخشی دنیا در دبی با نام برج دینامیک (Dynamic Architecture) می باشد. با Dream Design همراه باشید تا با این آسمان خراش شگفت انگیز و دیدنی آشنا شوید.

برج دینامیک، اولین برج چرخشی دنیا

برج چرخشی
برج چرخشی

          برج دینامیک (Dynamic Architecture) اولین برج چرخشی دنیا خواهد بود که قرار است در سال 2020 در شهر مدرن و زیبای دبی بازگشایی شود. ایده ساخت برج دینامیک ابتدا توسط معمار برجسته و مهندس سازه ایتالیایی، دیوید فیشر (David Fisher) در سال 2008 به اجرا درآمده است. نکته جالب در مورد این آسمان خراش این است که هر طبقه می تواند به طور مستقل 360 درجه چرخش داشته باشد، بنابراین نمای بیرونی این برج مدام در حال تغییر است. این برج به صورت پیش ساخته خواهد بود، به این شکل که هر طبقه جدا، در جای دیگر ساخته می شود، سپس به یک هسته مرکزی در برج نصب خواهد شد. در ساخت این پروژه تمهیداتی اندیشیده شده که تمامی معماران دنیا را انگشت به دهان کرده است. دیوید فیشر در رابطه با ساخت این برج می گوید: “ساخت این سازه باعث این می شود که مردم انجام هر کاری را ممکن بدانند”.

ایده ساخت برج دینامیک توسط دیوید فیشر

برج چرخشی
برج چرخشی

          نکته جالب در رابطه با این آسمان خراش خارق العاده، ایده ساخت آن توسط دیوید فیشر است. او که این ایده را مربوط به یک دهه قبل از اجرای پروژه، زمانی که پروژه آسمان خراش المپیک را شروع کرده بود، می داند، در این رابطه، در داینامیک آرکیتکچر می گوید: “چیزی که من فهمیدم این بود که از دو جهت می توانم رودخانه ایست و هادسون را ببینم. سپس این فکر به ذهنم خطور کرد که چرا ما، کل طبقه را نچرخانیم؟! با این کار همه می توانند روخانه ایست، هادسون و حتی کلیسای جامع سنت پاتریک را نظاره کنند”. دیوید فیشر اولین بار ایده خود در رابطه با برج چرخشی را در سال 2008 مطرح کرد اما به دلیل درگیری دولت امارات با بهران اقتصادی جهانی سال 2008-2012 ساخت این پروژه با مشکل برخورده است و تنها امید می رود که زمان بازگشایی برج دینامیک، که قرار بوده در سال 2020 باشد، به زمان دیرتری موکول نشود.

امکانات برج دینامیک

1 – کنترل چرخش 360 درجه ساختمان:

          لذت بخش ترین امکانی که ساکنان طبقات این آسمان خراش شگفت انگیز می توانند تجربه کنند، کنترل کامل چرخش منزلشان است. آنها می توانند با فرمان صوتی آغاز و پایان چرخش منزلشان را کنترل کرده و یا این چرخش را به صورت اتوماتیک همراه با تابش نور خورشید تنظیم کنند. همچنین یکی دیگر از امکانات جالب این ساختمان کنترل سرعت چرخش توسط ساکنین هر طبقه است.

2 – برق رایگان برای ساکنین برج دینامیک:

 جالب است بدانید ساکنین این برج چرخشی، قرار نیست هیچ گونه مبلغی را برای برق مصرفی خود پرداخت کنند. میان تمام طبقات برج دینامیک، 61 سانتی متر فضای خالی قرار دارد که در میان این فاصله ها توربین های بادی برای تولید جریان برق قرار دارد. این تولید برق تا جایی است که می توان حتی به ساختمان های مجاور هم جریان برق را ارسال کرد. شهر دبی قصد دارد تا سال 2020 تا 7 درصد از برق مصرفی خود را توسط انرژی های تجدید پذیر تولید کند. توربین های بادی که قرار است در این ساختمان جایگذاری شوند 79 عدد هستند که به صورت افقی میان طبقات قرار دارند، همچنین بخشی از برق و انرژی مورد نیاز ساختمان توسط پنل های خورشیدی روی سقف برج تامین می گردد. جالب است بدانید ارزش مالی انرژی های تولید شده در این ساختمان 7 میلیون دلار در سال تخمین زده شده است.

3 – پارک خودرو در منزل خودتان:

برج چرخشی
برج چرخشی

          یکی از امکانات بسیار جالبی که برای ساکنین این آسمان خراش در نظر گرفته شده است، پارکینگ اختصاصی درون منزل هر شخص می باشد. آسانسوری ویژه درون هسته مرکزی برج ساخته خواهد شد که این امکان را به ساکنین این برج می دهد که بتوانند با خودروی خود به آن وارد شوند، سپس به طبقه مورد نظر خود رفته و خودروی خود را در آنجا پارک کنند!

4 – ساختمانی آرام و بی سروصدا:

          به طور قطع زمانی که صحبت از طراحی ساختمانی مدرن می شود نیاز به تمهیداتی برای جلوگیری از آلودگی صوتی در ساختمان می باشد. در طراحی این سازه مدرن از فیبر کربن برای از بین بردن آلودگی صوتی استفاده شده است.

مشخصات برج دینامیک، اولین برج چرخشی دنیا

          همانطور که گفتیم، قرار است طبقه های برج چرخشی به صورت جداگانه در جایی دیگر که شهر جِبِل علی است، ساخته شوند و سپس به هسته مرکزی متصل شوند. مواد اولیه به کار رفته در طبقه های پیش ساخته قرار است از نوع فولاد، آلمینیوم و فیبر کربن باشد و سیستم آب رسانی در این ساختمان به این صورت است که لوله های اصلی درون هسته مرکزی قرار دارد که به لوله های آب ورودی هر طبقه متصل می گردند. این آسمان خراش زیبا قرار است 420 متر ارتفاع داشته باشد که به نوع خود یکی از برج های بلند در دنیا است و در صورت اتمام ساخت، سومین برج بلند در دبی بعد از برج خلیفه (828 متر) و ماریانا 101 (432 متر) خواهد بود. همچنین قرار است در این آسمان خراش یک هتل 6 ستاره و دفاتر اداری هم وجود داشته باشد. در مورد هزینه ساخت طبقات این هتل هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بر اساس اطلاعاتی که سایت داینامیک آرکیتکچر سایت رسمی این آسمان خراش ارائه کرده می توان گفت هزینه ساخت هر طبقه از 4 میلیون دلار تا 40 میلیون دلار متفاوت است. تاکنون عملیات ساخت پروژه چندین بار متوقف شده و دوباره شروع گشته است اما طبق گفته مهندسان و مجری پروژه، این آسمان خراش تا سال 2020 افتتاح خواهد شد. تنها باید منتظر بود تا دید این پروژه به موقع افتتاح می شود یا خیر.

نیروی کار کم در ساخت برج چرخشی دبی

          یکی دیگر از نکات جالب در ساخت این سازه این است که سازنده برج ادعا کرده که تنها با 90 نفر نیروی کار، می تواند ساخت این پروژه را انجام دهد در صورتی که برای ساخت پروژه هایی از این دست نیاز به 2.000 نفر نیروی انسانی است.

دبی و انرژی پاک

          طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان و متخصصان صورت گرفته در دبی سالانه 4000 ساعت باد وجود دارد که با ساخت هر توربین می توان به توان 1.200.000 کیلووات انرژی رسید. متوسط میزان برق مصرفی هر خانواده در دبی 24.000 کیلووات ساعت تخمین زده شده که می توان از هر توربین، برای 50 خانواده برق تولید کرد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *