آشنایی با جزیره های نخلی دبی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
جزیره های نخلی دبی

آشنایی با جزیره های نخلی دبی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

10 جولای, 2019

دبی که تا چند سال پیش بیابانی بیش نبود امروزه به دلیل ساختمان های زیبا و مراکز خریدش به یکی از شهرهای پرطرفدار و دوست داشتنی برای سفر تبدیل شده است. این شهر مدرن و لوکس در کشور امارات قرار دارد و به دلیل ساخت و سازهای مدرنی که در آن انجام شده، شهرت بسیار زیادی در جهان پیدا کرده است. از این ساخت و سازهای لوکس و زیبا می توان برج عرب و برج خلیفه را نام برد اما یکی از پروژه هایی که در دبی شروع شده و تعجب همه را در بر انگیخته است ساخت جزایر مصنوعی با نام جزیره های نخلی و مجمع الجزایر جهان می باشد.

جزیره های نخلی دبی

جزیره های نخلی دبی

          جزیره های نخلی (Palm Islands) که در عربی به آن جزر النخیل می گویند، مجمع الجزایر سه گانه دست سازی هستند که در دبی، بزرگترین شهر امارات، به دست بشر ساخته شده اند و در آب های خلیج فارس قرار دارند. نام این جزیره ها که به شکل نخل هستند نخل جمیرا (The Palm, Jumeirah)، نخل دِیره (Palm Deira) و نخل جِبِل علی (Palm Jebel Ali) می باشد. با تکمیل پروژه ساخت این سه جزیره که هر کدام با اهداف گوناگون مسکونی، تجاری و سرگرمی ساخته شده اند، چیزی حدود 520 کیلومتر به ساحل دبی اضافه خواهد شد و نزدیک به 100 هتل لوکس، 10000 ویلای ساحلی لوکس، 50000 آپارتمان و همچنین تعداد بسیار زیادی پارک آبی، رستوران، مرکز خرید، مارینا، اسپا و امکانات تفریحی و ورزشی به وجود خواهد آمد.

نخل جمیرا (The Palm, Jumeirah) در جزیره های نخلی

جزیره های نخلی دبی نخل جمیرا

          نخل جمیرا یکی از 3 مجمع الجزایر جزیرهای نخلی است که در میان دو جزیره دیگر یعنی نخل دِیره و جِبِل علی قرار دارد. نخل دِیره در سمت راست او و نخل جِبِل علی در سمت چپ او قرار دارد. این جزیره با شکوه که ساخت آن از سال 2001 تا 2008، به مدت 7 سال به طول انجامیده است، دارای 17 شاخه عظیم بوده که توسط یک حصار 12 کیلومتری محافظت می شود. اندازه نخل جمیرا 5 در 5 کیلوکتر مربع است و دارای 860 ویلای لوکس ساحلی می باشد. نکته جالب در رابطه با نخل جمیرا این است که این جزیره دارای یک مونوریل به طول 5.4 کیلومتر می باشد که در سال 2009 افتتاح شد و می تواند چیزی در حدود 2 تا 3 هزار مسافر را در روز جابجا کند. ابتدای این مونوریل از متروی دوبی شروع شده و انتهای آن به هتل آتلانتیس دبی ختم می شود.

نخل دِیره (Palm Deira) در جزیره های نخلی

جزیره های نخلی دبی نخل دِیره

          نخل دِیره نیز یکی از مجمع الجزایر جزیره های نخلی و بزرگترین جزیره در میان سه جزیره دیگر است. با اتمام پروژه نخل دِیره بیش از 8000 ویلای لوکس مسکونی برروی آن ساخته خواهد شد که هر کدام قابلیت دسترسی خصوصی به ساحل را دارا می باشند. پروژه ساخت نخل دِیره در سال 2004 شروع شد و قرار بود که این پروژه در سال 2015 به اتمام برسد اما به دلیل بهران گسترده مالی جهانی در سال های 2008 تا 2012، کار این پروژه در سال 2008 به صورت موقت، متوقف شد و تاکنون ادامه داشته است. این جزیره که به دلیل وجود در ساحل دِیره به نخل دِیره نامگذاری شده است، دارای 41 شاخه بوده و 8 برابر نخل جمیرا و 5 برابر نخل جِبِل علی مساحت دارد. نخل دِیره در صورت اتمام ساخت، قابلیت جادهی یک میلیون نفر در خود را دارد، همچنین این جزیره که اولین جزیره از سمت راست، نسب به مابقی جزیره ها است، دارای 14 کیلومتر طول و 8.5 کیلومتر عرض بوده و مساحت کلی آن 80 کیلومتر مربع می باشد. این جزیره در کورنیش دِیره قرار دارد که دارای آبی با 6 متر عمق است و قرار است که این جزیره تا 22 متر زیر خلیج فارس ادامه پیدا کند.

نخل جِبِل علی (Palm Jebel Ali) در جزیره های نخلی

جزیره های نخلی دبی نخل جِبِل علی

          نخل جِبِل علی نیز یکی دیگر از مجمع الجزایر جزیره های نخلی دبی است که در منطقه آزاد جِبِل علی و در آب های خلیج فارس قرار دارد. ساخت پروژه نخل جِبِل علی در سال 2002 شروع شد و قرار بود در سال 2008 پایان یابد اما این پروژه نیز مانند نخل دِیره به صورت موقت متوقف شده و هنوز این توقف ادامه دارد. این جزیره از نخل جمیرا 1.5 برابر بزرگتر است و دارای 6 ساحل تفریحی یا همان به اصطلاح مارینا، و نیز دهکده دریا، موج شکن و پارک آبی می باشد. این جزیره، آخرین جزیره از سمت راست، نسبت به دو جزیره دیگر می باشد. نکته جالبی که در رابطه با نخل جِبِل علی وجود دارد این است که در بین شاخه های نخل و حصاری که در دور آن قرار دارد، بیت شعری از محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، که از او به عنوان معمار نوین دبی نیز یاد می شود، قرار دارد که قرار است روی آن خانه های ویلایی ساخته شود.

مجمع الجزایر جهان در ساحل دبی

جزیره های نخلی و مجمع الجزایر جهان

مجمع الجزایر دیگری به جز جزیره های نخلی نیز در سواحل دبی درون خلیج فارس قرار دارد که به آن مجمع الجزایر جهان می گویند. این پروژه که به پیشنهاد حاکم دبی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ساخته شده است، متشکل از 300 جزیره مصنوعی ساخته شده به دست بشر است و در 4 کیلومتری ساحل دبی قرار دارد. مساحت کوچکترین جزیره 23000 و بزرگترین آن 84000 متر مربع است و ارتفاع آن ها بین 50 تا 100 متر از سطح دریا می باشد. اندازه کلی مجمع الجزایر جهان 9 کیلومتر طول در 6 کیلومتر عرض است و این مجموعه در مرکزیت یک موج شکن بیضی شکل برای حفاظت در برابر امواج دریا قرار دارد. بیشتر جزایر این مجموعه فروخته شده است و جزیره های مجمع الجزایر جهان از 15 تا 45 میلیون دلار قیمت دارد، همچنین جابجایی میان جزایر موجود، توسط هلیکوپتر و قایق انجام می شود. این پروژه در سال 2003 شروع شده اما هنوز به طور کامل، به دلیل بهران مالی جهانی در سال 2008-2012 افتتاح نشده است.

آسیب های زیست محیطی جزایر نخلی

جزیره های نخلی دبی و آسیب به محیط زیست
جزیره های نخلی دبی

بسیار از فعالان محیط زیست بر این باورند که تغییراتی با این حجم در اکوسیستم پایدار محیط، می تواند آسیب های بسیار زیادی را به محیط زیست و حیاط وحش این منطقه وارد کند. یکی از آسیب هایی که این پروژه ها به دنبال داشته است، به دلیل خاکبرداری بسیار وسیع از مناطق اطراف خلیج فارس بوده که باعث از بین رفتن حیاط گیاهی، در مناطق مورد نظر شده است. از آسیب های دیگری که می توان به آن اشاره کرد آلودگی آب و به دنبال آن خفگی جانوران دریایی می باشد همچنین به دلیل گل آلود شدن آب، میزان نوری که به طور طبیعی از آب عبور می کند کم شده و به طبع گیاهانی که به نور خورشید نیاز دارند از بین می روند. همچنین بسترهای صدفی و صخره های مرجانی زیر رسوبات دفن شده و به دنبال آن جانورانی که به لحاظ مواد غذایی و محل زندگی به این گونه ها وابسته اند از بین می روند. ساخت جزیره های نخلی و مجمع الجزایر جهان باعث از بین بردن آبسنگ های مرجانی نیز می شود. سواحل دبی و امارات دارای بزرگترین آبسنگ های مرجانی می باشند که کار این آبسنگ ها تسویه آب و پاسازی آن می باشد و در حال حاضر قسمت بسیار زیادی از این آبسنگ ها از بین رفته اند که این امر باعث شده تا ماندگاری دوره آلودگی در آب های خلیج فارس بیشتر شود.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *