آشنایی با 7 نرم افزار برتر معماری و دکوراسیون داخلی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
7 نرم افزار برتر معماری

آشنایی با 7 نرم افزار برتر معماری و دکوراسیون داخلی

نویسنده: dreamadmin66

6 ژوئن, 2022

امروزه علم معماری به یکی از موارد مهم در زندگی انسان تبدیل شده است. همانگونه که صنعت در زندگی انسان جایگاه مهمی دارد می توان گفت علم و هنر معماری هم از آن دسته علومی است که توانسته تاثیر بسزایی در روند زندگی انسان امروزه داشته باشد. این امر از آن جهت اهمیت بالایی دارد که این هنر بسیار زیبا انواع تفکرات و عقاید را در خود جای داده و توانسته با علائم و نشانه های خاص خود، مرتبط با هر تفکر خاص انسان را در طول زندگی به فکر وا دارد. همچنین یکی از عواملی که امروزه به طور کامل در اختیار این هنر قرار گیرد نرم افزار و علم دیجیتال است. در این مقاله در DREAM DESIGN برای شما به معرفی انواع نرم افزارهای برتر معماری و دکوراسیون داخلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

 

1 – اتوکد AutoCAD

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

زمانی که صحبت از نرم افزارهای برتر معماری و دکوراسیون داخلی می شود، به قطع اولین نرم افزاری که در ذهن همه خطور می کند اتوکد AutoCAD است. این نرم افزار یکی از قدیمی ترین و مشهور ترین نرم افزارها در زمینه طراحی و معماری می باشد.

این نرم افزار معروف بین دانشجویان و هنرآموزان علم و هنر معماری بسیار رواج دارد و معمولا اکثر کسانی که قصد ورود به این رشته را دارند اول به سراغ اتوکد رفته اند. در صورتی که بتوانید محیط کاربری را در این نرم افزار شخصی سازی کنید و به لایه ها (Layers) در اتوکد تسلط پیدا کنید می توانید تجربه خوبی را در کار با این نرم افزار داشته باشید.

گرچه فراموش نکنید با ظهور نرم افزارهایی چون رویت و … دیگر زمان آن رسیده تا با این نرم افزار محبوب خداحافظی کنید.

 

2 – رویت (Revit)

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

رویت Revit نیز همانند اتوکد AutoCAD ساخته شرکت اتودسک Autodesk از دسته نرم افزارهایی است که هر روزه به محبوبیتش در میان دانشجویان، کارکنان معماری و طراحان دکوراسیون داخلی افزوده می شود.

دور نیست آن روزی که دیگر کسی سراغی از اتوکد نمی گیرد و همه طراحان برای کار خود از رویت استفاده می کنند. دلیل آن هم البته واضح است؛ تبحر در ساخت محیط های 2 بعدی و 3 بعدی، سازگاری با نرم افزارهای دیگر معماری همچون 3Ds Max، اتوکد و …، ارائه خروجی و رندرهای تصویری، انیمیشنی، پلان و …، قابلیت طراحی پارامتریک، پشتیبانی از موتور رندرهای مشهور مانند V-Ray از قابلیت های این نرم افزار می باشد.

همچنین در رویت Revit دیگر نیازی به طراحی 2بعدی و تبدیل آن به مدل سه بعدی نیست، بلکه می توان دیوارها، ستونها، تیر ها، سقف ها و انواع اجزای ساختمان را با شبیه سازی قوانین واقعی فیزیکی پیاده سازی کرد.

 

3 – تری دی مکس 3Ds Max

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

نرم افزار تری دی مکس 3Ds Max نیز یکی از مشهورترین نرم افزارهای معماری در زمینه مدل سازی است. زمانی که صحبت از نرم افزارهای مدلینگ در معماری میشود اولین نرم افزاری که به ذهنمان می آید تری دی مکس است.

این نرم افزار از زمان سیستم عامل داس، معرفی شد و سالیان سال است که در حال عرضه است. یکی از مهمترین نکات مثبتی که در هنگام کار با تری دی مکس به آن برخورد می کنید هزاران آبجکت، متریال، تکسچر، پلاگین و … است که به دلیل سابقه زیاد این نرم افزار در زمینه معماری، در اختیار مدل کار قرار گرفته که تنها با یک جستجوی ساده در گوگل، می توانید به صورت رایگان آن ها را دانلود نمایید.

گرچه هنوز خبری از سبک های طراحی جدید مانند طراحی پارامتریک در این نرم افزار نیست، اما هنوز محبوبیت خود را در زمینه مدل سازی حفظ کرده است.

 

4 – اسکچاپ SketchUp

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

اسکچاپ Sketchup نیز در میان نرم افزارهای معماری سابقه بسیار دارد و زمانی که معرفی شد کسی فکرش را هم نمی کرد که در میان معماران محبوبیت پیدا کند، اما به دلیل راحتی بسیار زیادی که این نرم افزار دارد خیلی سریع به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای مدلینگ تبدیل شد.

جالب است بدانید که اسکچاپ نیازی به آموزش خاصی ندارد و هر شخص می تواند نهایتا تا 1 ماه به طور کامل به آن مسلط شود. معمارانی که به دنبال اعمال و ایجاد سریع ایده های سه بعدی خود هستند به راحتی و در کمترین زمان می توانند با استفاده از این نرم افزار ایده های خود را پیاده سازی کنند.

همچنین SketchUp دارای بانک اطلاعاتی شامل انواع مدل درخت، فیگور و … است اما باید بدانید که به دلیل راحتی که دارد محدود تر است و نمیتوان انتظار رندرهای با کیفیت را از آن دارا بود.

 

5 – لومیون Lumion

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

لومیون Lumion نیز امروزه به یکی از نرم افزارهای به شدت محبوب در زمینه رندرینگ تبدیل شده و توانسته جای پای خود را میان نرم افزارهای معماری باز کند.

یکی از نکات مثبتی که در رابطه با لومیون می توان در نظر گرفت راحتی کار با آن، به همراه کیفیت بالای رندر انواع صحنه های خارجی و داخلی به صورت عکس و یا انیمیشن می باشد. همچنین این نرم افزار با دارا بودن بانک داخلی شامل انواع درخت، خودرو، انسان و … توانسته نیازهای بسیاری را از معماران برآورده سازد.

جالب است بدانید که لومیون به همراه بانک داخلی آبجکت هایی که ارائه داده است انیمیشن های مربوط به آن را هم در خود جای داده، به طور مثال انواع انسان ها با انیمیشن های راه رفتن، مطالعه و ….

گرچه می توان گفت که لومیون رابط کاربری راحتی به نسبت با نرم افزارهای هم تای خود ندارد و سبک خاص خود را دارد.

 

6 – آنریل انجین Unreal Engine

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

آنریل انجین Unreal Engine که یک موتور بازی سازی است تا چندی پیش فقط به عنوان نرم افزاری برای ساخت انواع بازیهای سه بعدی و 2 بعدی کاربرد داشت اما اکنون به دلیل امکانات بی نظیری که در آن نهادینه شده در زمینه معماری نیز کاربرد زیادی پیدا کرده است.

از مهمترین قابلیت آنریل میتوان به رندر در لحظه (Runtime) اشاره کرد که می توان در لحظه تاثیر اعمال انواع موقعیت های نوری مانند روز و شب، اعمال انواع متریال، راه رفتن در صحنه و … را نام برد. برای درک راحت این موضوع میتوان یک بازی سه بعدی را تصور کرد که می توان در آن راه رفت و انواع تعاملات را با محیط سه بعدی داشت.

آنریل انجین بالاترین ارائه کیفیت سه بعدی را در میان همتایان خود دارد اما باید بدانید که علاوه بر سخت بودن رابط کاربری نیاز به یک سیستم بسیار قدرتمند نیز دارید.

 

7 – راینو Rhino

7 نرم افزار برتر معماری

7 نرم افزار برتر معماری

راینو Rhino نیز یکی از نرم افزارهای بسیار کاربردی و پیشرفته در زمینه معماری است. اگر به دنبال نرم افزاری با رابط کاربری آسان و ساده، به نسبت به سایر نرم افزارهای مدلینگ، اما به شدت حرفه ای هستید راینو انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

یکی از دلایلی که این نرم افزار را به نسبت با سایر نرم افزارهای مدلینگ در معماری ویژه کرده، پلاگین گرس هاپر در آن است که می توان با دارا بودن علم الگوریتم و زبان برنامه نویسی Java Script به طراحی پارامتریک بپردازید.

هم اکنون راینو یکی از قویترین و محبوب ترین نرم افزارها در زمینه سبک طراحی پارامتریک به حساب می آید و البته بیشترین استفاده را در میان معماران حرفه ای دارد.

 

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *