نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

6 آگوست, 2019

          رنگها هستند که برا ما احساس می آفرینند. رنگ ها هستند که ریتمی زیبا و دلنشین را برای ما می نوازند. رنگها در تمامی هنرهای بصری از اصلی ترین اصول در آنها می باشند که در صورت به کارگیری زیباشناسی و رنگ شناسی درست در آن، می توان زیبایی را در آن هنر به بهترین نحو به رخ کشید. دکوراسیون داخلی هم به دلیل سر و کار داشتن با طرح و رنگ در آن، می توان به آن به چشم یک هنر بصری نگاه کرد و همانطور که در تمام هنرها به کارگیری رنگ، ملزم به دانستن نکات مربوط به آن است، در دکوراسیون داخلی نیز اصولی برای این کار وجود دارد. در این مقاله سعی شده تا چند مورد از نکات مربوط به انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل آورده شود تا با مطالعه آن بتوانید ست رنگی مناسب برای دکوراسیون منزلتان را به بهترین نحو، انتخاب کنید.

– قبل از انتخاب ست رنگی منزلتان، این قسمت را بخوانید

          قوانین و راهکارهایی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل وجود دارند که بهتر است قبل از رفتن به سراغ مرحله انتخاب ست رنگی منزلتان، آن ها را مطالعه کرده تا این کار را با کیفیت هرچه تمام انجام دهید.

– چرخه رنگ، راحت ترین روش انتخاب ست رنگی

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

          چرخه رنگ یکی از راهکارهای مورد علاقه برای طراحان دکوراسیون داخلی می باشد. در چرخه رنگ به راحتی می توانید با استفاده از هارمونی های موجود در این روش، ترکیب رنگی مناسبی را برای فضای داخلی منزلتان انتخاب کنید. البته نیاز نیست تمامی اصول و نکات مربوط به چرخه رنگی را رعایت کنید چرا که این قوانین دست و پاگیر هستند و می توانند شما را از اصل زیبایی دور سازند. می توانید برای آشنایی دقیق با این روش، مقاله آشنایی با چرخه رنگ در دکوراسیون منزل را مطالعه فرمایید.

– لازم نیست از یک ست رنگی برای تمامی بخش های خانه استفاده کنید

          استفاده از یک ست رنگی در تمامی بخش های خانه تنها منجر به کیفیت پایین در طراحی داخلی خانه می شود. برای انتخاب رنگ در بخش های مختلف خانه نکته ای که باید در نظر داشته باشید هویت متفاوت هر بخش از خانه است. به طور مثال اگر شما عاشق ست رنگی قرمز و زرد هستید باید بدانید که این دو رنگ از دسته رنگ های گرم بوده و انرژی بسیار بالایی دارند، پس به کارگیری این رنگ ها در اتاق خواب کاری بسیار اشتباه است چرا که اتاق خواب باید جایی آرام و سبک بوده و رنگهایی از این دست، آرامش و سکون را از این محیط سلب خواهند کرد. پس بهتر است در انتخاب ست رنگی برای منزل، هویت مربوط به هر بخش را در نظر داشته باشید.

– اصول اولیه انتخاب ست رنگی در دکوراسیون منزل

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

          برای انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل بهتر است نکات اولیه مربوط به آن را بدانید. مورد اول اینکه قبل از انتخاب ست رنگی کلی برای خانه تمامی بخش های مختلف خانه را در نظر گرفته، سپس رنگ های مناسب برای هر بخش را با توجه به هویت آنها در نظر بگیرید، بعد از آن فضای کلی خانه را در نظر گرفته و با توجه به آن ست رنگی کلی برای فضای داخلی خانه را انتخاب کنید

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

مورد دوم اینکه در انتخاب ست رنگی برای فضای داخلی خانه، حتما اندازه محیط را در نظر بگیرید. در صورتی که در فضایی کوچک زندگی می کنید بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید تا محیط را بزرگتر از آنچه هست جلوه دهید. همچنین در صورتی که فضای داخلی شما به اندازه کافی بزرگ است می توانید از رنگ های تیره استفاده کنید تا هم تناسب را در آن رعایت کرده و هم باعث شیک تر شدن فضای داخلی شوید

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

مورد سوم اینکهفراموش نکنید برای انتخاب رنگ دیوارها می توانید از چند رنگ استفاده کنید. برای این کار نیز بهتر است رنگ تابلوها و قابهای روی دیوار را در نظر داشته باشید. پرده ها، مبلمان و … نیز از عناصری هستند که می توانید آنها را به عنوان عناصری تاثیرگذار در رنگ آمیزی فضای داخلی در نظر بگیرید. برای این کار بهتر است از یک رنگ در چند جا استفاده کرده تا باعث ایجاد حس هماهنگی در محیط داخلی بشوید.

– مفاهیم اولیه رنگ ها

          رنگ ها دارای مفاهیم جالبی هستند که بهتر است قبل از انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل با آنها آشنا شوید.

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

رنگ های پایه، رنگهای زرد، قرمز و آبی می باشند. همچنین رنگهای ثانویه که از ترکیب دو رنگ پایه به دست می آیند سبز، بنفش و نارنجی هستند. در اینجا قصد داریم تا شما را با تقسیم بندی متفاوتی از رنگ آشنا سازیم که برای انتخاب ست رنگی در طراحی داخلی، بسیار مناسب هستند.

– رنگ های شید (shade):

          این گونه رنگ ها از ترکیب کمی رنگ مشکی با آنها بوجود می آیند.

– رنگ های هیو (hue):

          رنگ های هیو در حالت طبیعی قرار دارند، یعنی در این رنگ ها هیچ گونه ترکیبی از رنگ مشکی یا سفید، وجود ندارد.

– رنگ های تینت (tint):

          این رنگها بر خلاف رنگهای شید دارای ترکیب کمی از رنگ سفید می باشند.

– تن (tone) رنگی چیست؟

          تن (tone) رنگی به معنای اضافه کردن یک رنگ خنثی مانند خاکستری یا همان سیاه و سفید به رنگ مورد نظر است. با این کار تن رنگی متفاوتی از آن ایجاد می شود. زمانی که صحبت از رنگ های تیره و روشن می کنیم یعنی در حال صحبت از تن رنگی تیره و روشن هستیم.

– روش صحیح ست کردن رنگ ها

          یکی از مناسب ترین روش ها برای انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل استفاده از چرخه رنگی می باشد. برای این کار نیز بهتر است از چرخه رنگی استفاده نمایید که در آن رنگهای هیو، تینت و شید نیز مشخص باشند. همچنین برای این کار می توانید از انواع هارمونی ها و روش های مربوط به این کار استفاده کنید. به طور مثال برای نشان دادن شیء خاصی در فضا می توانید از روش رنگ های مکمل استفاده کنید چرا که در این روش به دلیل وجود تضاد رنگی اشیاء به خوبی به چشم می آیند. همچنین روش های دیگری نیز وجود دارند و می توانید با مراجعه به مقاله ای که در DREAM DESIGN در رابطه با چرخه رنگی آورده شده، در رابطه با آنها اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

– ست رنگی مناسب برای لوازم استیل آشپزخانه

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

          معمولا لوازم استیل آشپزخانه یا به رنگ سفید موجود هستند یا به رنگ نقره ای! در اینجا کار انتخاب ست رنگی مناسب برای آشپزخانه، کمی دشوار به نظر می آید. در صورتی که از لوازم سفید استفاده می کنید باید بگوییم که این رنگ به دلیل خنثی بودن، سادگی و زیبایی منحصر به فردی که دارد، با سایر رنگها ست می شود. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بهتر است از رنگ های تند و تیز برای ست رنگی در آشپزخانه استفاده نکنید زیرا این مکان را خسته کننده می کنند. همچنین رنگ استیل خالص که همان نقره ای است می تواند با رنگ هایی مانند قرمز، مشکی، قهوه ای، زرشکی و زرد نیز ست شود.

– هماهنگی رنگ در مبل، پرده و کف

نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل
نکاتی در مورد انتخاب ست رنگی دکوراسیون منزل

          برای ایجاد هماهنگی در این موارد می توان پس از انتخاب ست رنگی مناسب برای محیط داخلی خانه، یک رنگ را در میان آنها انتخاب کرده و در تمامی موارد ذکر شده از آن استفاده کرد. به طور مثال در ترکیب رنگی سبز، آبی و خاکستری می توان از رنگ آبی در بخش کوچکی از پرده، یک میز کنار مبلمان و یک فرش کوچک در کف خانه استفاده کرد و با این کار هارمونی و هماهنگی خاصی را در محیط ایجاد نمود.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *