ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون آرت دکو | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون آرت دکو

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

2 آگوست, 2019

          دکوراسیون داخلی در انواع و اقسام سبک ها برای انواع سلیقه های مختلف در همه سنین وجود دارد. هر فرد می تواند با جستجویی ساده در اینترنت و مجلات مربوط به بحث دکوراسیون داخلی، سبک مورد علاقه خود را پیدا کرده و در محیط زندگی خود پیاده سازی کند. شما نیز می توانید به مراجعه به مقاله انواع سبک های دکوراسیون داخلی در رابطه با چند مورد از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی آشنا شده و به صورت مختصر با ویژگی هرکدام آشنا شوید. در این مقاله نیز DREAM DESIGN کوشیده تا شما را با سبک دکوراسیون آرت دکو و برخی از ویژگی های خاص آشنا سازد.

– آرت دکو چیست؟

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          آرت دکو یک جنبش هنری است که در بخش هایی مانند هنرهای تجسمی، طراحی و معماری تاثیر بسیار زیادی داشته است. آرت دکو (Arts Déco) مخفف عبارت آرت دکوراتیفس (Arts Décoratifs) به معنی هنرهای تزئینی می باشد. این سبک هنری اولین بار قبل از جنگ جهانی اول در کشور فرانسه توسط نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن، معرفی شد. محوریت اصلی این سبک هنری به کارگیری اشکال هندسی دقیق و رنگ های روشن است. همچنین نوگرایی و استفاده از عناصر و طرح های گرانقیمت و زینتی نیز در این سبک به خوبی دیده می شود. در کل زمانی که به یک اثر هنری با سبک آرت دکو خیره می شویم می توانیم کانتراست را در تمامی اجزای آن مانند رنگ و فرم، به خوبی مشاهده نماییم.

– تاریخچه و افراد برجسته در آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          نام این سبک هنری در سال 1925 میلادی از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes)، در پاریس گرفته شد، اما این نام تا قبل از دهه 60 میلادی استفاده نمی شده است. با شروع قرن بیستم تغییرات فراوانی در فرهنگ و اجتماع در اروپا شروع به رخ دادن نمود. یکی از سبک های هنری بسیار مهم که توانست به این حجم از تغییرات به خوبی پاسخگو باشد، همین سبک هنری آرت دکو بود. از هنرمندان تاثیرگذار در این سبک نیز می توان ژاک امیل روهلمان در صنعت مبل سازی، رنه لالیک در صنعت شیشه، موریس مارینو در جواهر سازی و کارتیه در ساعت سازی را نام برد.

– ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          تمرکز اصلی این سبک برروی اشکال هندسی می باشد. معمولا خطوط در این سبک دارای الگویی منظم بوده و همچنین انواع زوایای نرم و شکسته را می توان در فرم این سبک مشاهده نمود. معمولا در این سبک از نقش و نگارهایی مانند گلهای زیبا و پیچیده به هم خبری نیست، البته نه به این معنی که دکوراسیون آرت دکو سبکی با طرح های ساده است، بلکه برخلاف سبکهایی مانند سبک دکوراسیون مدرن پیچیدگی در این سبک، البته به حد نیاز، یکی از اصول آن می باشد. در دکوراسیون آرت دکو، استفاده از طرح های خاص بسیار زیاد دیده شده به طوری که هر عنصری در محیط به صورت جداگانه به خوبی دیده می شود. نکته دیگری که در رابطه با این سبک زیبا باید بدانید این است که این سبک، کاملا یک سبک زینتی و گران قیمت به شمار می آید.

– مبلمان در سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          در این سبک برخلاف سبک دکوراسیون مینیمال، که از تعداد کمی مبلمان با طرح هایی ساده در آن استفاده می شود، از مبلمانی با طرح های خاص و اندازه ای بزرگ استفاده می شود تا بتوانند عظمت، توان و تجمل را در این سبک به رخ بکشانند.

– طرح و رنگ در سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          قانون اصلی در به کارگیری رنگ، در دکوراسیون آرت دکو، استفاده از طیف رنگی روشن می باشد. البته مانند سایر سبک های دکوراسیون داخلی، که از رنگ های خاصی در آن استفاده می کنند، در سبک دکوراسیون آرت دکو نیز می توان از رنگ هایی مانند زرد، قرمز، سبز، آبی، نقره ای، کرم و بژ در بخش های مختلف خانه استفاده کرد. همچنین در سبک آرت دکو می بایست حتما از رنگ ها و متریالهای براق و پرزرق و برق استفاده نمود. استفاده از طرح هایی شامل برگ درختان نیز در این سبک از دکوراسیون داخلی مشاهده شده و می توان از قاب عکس برروی دیوارها، استفاده کرد که برخی، استفاده از عکسهای بر.هنه را پیشنهاد می کنند. در این سبک، استفاده از حیوانات تزئینی دیده شده و از اشکالی با فرم ذوزنقه زیاد استفاده می شود.

– نماد رنگی سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          جالب است بدانید که رنگ سیاه و سفید در دکوراسیون داخلی نمادی از سبک دکوراسیون آرت دکو می باشد. با استفاده از این ترکیب رنگی بی نظیر می توانید در پس زمینه پرزرق و برق خانه استفاده کرده و فضایی مجمل و باشکوه را خلق کنید. البته لازم نیست حتما از دو رنگ سیاه و سفید استفاده شود بلکه هدف اصلی، بیشتر نشان دادن کانتراست و تضاد رنگی است که می توان این کار را با استفاده از رنگ های قهوه ای سوخته و کرمی رنگ نیز، در کنار یکدیگر انجام داد.

– طرح خورشید در سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          اگر در اساطیر قدیمی و هنرهای مربوط به آنان کمی جستجو کنید متوجه می شوید که خورشید برای آنان بسیار مهم بوده است که این مورد در رابطه با دکوراسیون آرت دکو نیز صدق می کند. عناصر تزئینی با طرح خورشید در دکوراسیون آرت دکو جایگاه ویژه ای داشته و شما می توانید از آن با اندازه های مختلف، در هر بخش استفاده کنید. به طور مثال می توانید از خورشید در بالای تخت خود استفاده کرده و یا از یک تابلو با موضوعیت خورشید درون اتاق نشیمن استفاده کنید، همچنین می توانید در نمای ساختمان خود نیز از این طرح بسیار زیبا استفاده کنید.

– چوب و اعجاز آن در سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          چوب البته با طرح هایی عجیب و غریب در دکوراسیون آرت دکو جایگاه ویژه ای دارد. البته ناگفته نماند که متریال هایی مانند شیشه و فلز در این سبک، بسیار محبوب و پراستفاده هستند اما چوبهایی با لایه براق، به همراه طرح های پیچیده و زیبا نیز در این سبک، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بهترین نوع چوب برای انتخاب در سبک آرت دکو، چوب های آبنوس و ماهون می باشند.

– نور در سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          نور در این سبک بسیار مهم است، تا جایی که می توان نور را مهمترین عامل برای ایجاد محیطی باشکوه و شگفت انگیز نامید. در این سبک در کنار استفاده از نور طبیعی برای فضای داخلی خانه، به اجزای نوری نیز اهمیت ویژه ای داده می شود. دیوارکوب ها و چراغ ها در سبک آرت دکو بسیار استفاده می شوند زیرا به خوبی می توانند نور را در محیط پخش کنند، همچنین استفاده زیاد از منابع نوری می تواند فضای داخلی خانه را زیباتر کند. بهتر است برای انتخاب چراغ های نوری در این سبک، از چراغ هایی با جنس براق مانند برنج و کروم استفاده شود.

– اتاق خواب سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو
ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

          در این بخش از خانه نیز می بایست از وسایل گرانقیمت و زیبا استفاده شود. برای پارچه روی تخت بهتر است از پارچه های مخمل با طرح های هندسی استفاده کنید. برای انتخاب مهمترین بخش اتاق خواب، یعنی تخت خواب نیز بهتر است از تخت خواب های لوکس از جنس چوب استفاده شود. رنگ به کار رفته در اتاق خواب دکوراسیون آرت دکو، بهتر است رنگ هایی مانند قهوه ای سوخته و کرمی رنگ باشند تا بتوانند اتاق خوابی زیبا را به ارمغان بیاورند.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *