ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون معاصر | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون معاصر

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

31 جولای, 2019

          نکته جالبی که در رابطه با دکوراسیون داخلی وجود دارد این است که بیشتر جنبه وجودی این کار، هنر موجود در آن است. یک فرد برای اینکه بتواند در این رشته تخصصی کار کند بیشتر از اینکه باید اصول بیزینس و کار را بلد باشد، می بایست دارای خلاقیت و ذوق هنری باشد تا بتواند در این رشته تخصصی موفق شود. همچنین، همانطور که رشته های هنری، هر کدام دارای سبک های مختلفی هستند، طراحی دکوراسیون داخلی نیز همینطور می باشد. انواع سبک های دکوراسیون داخلی مانند سبک دکوراسیون ساحلی، مینیمال، اسکاندیناوی، صنعتی و … برای انواع سلیقه ها و تفکرها بوجود آمده که هرکدام دارای زیبایی های منحصر به فردی هستند. در این مقاله DREAM DESIGN اطلاعاتی را در رابطه با سبک دکوراسیون معاصر جمع آوری کرده است که با خواندن آن می توانید اطلاعات مفیدی را در مورد این سبک زیبا کسب کنید.

سبک دکوراسیون معاصر یا مدرن؟!

          متاسفانه در بین عموم افراد کلمه مدرن به معنی امروزه و معاصر تلقی می شود که کاری کاملا اشتباه است. معنی مدرن به کل با معنی کلمه هایی مانند امروزی، معاصر و یا عصر حاضر تفاوت دارد و این تفاوت در تفکری است که پشت این کلمه قرار دارد. همچنین استفاده از سبک دکوراسیون مدرن به قرن 19 یعنی اوج شکوفایی تفکر مدرن برمیگردد در صورتی که استفاده از سبک دکوراسیون معاصر و امروزی از قرن 17 میلادی تا به امروز ادامه داشته است.

– تاریخچه و معنی مدرن

          معنی کلمه مدرن یعنی جدید، نو و … اما خود این کلمه تاریخچه ای در خود دارد که از قرن 16 میلادی شروع می شود. جنبش مدرنیته در ابتدا در قرن 16 با ورود فلسفه به غرب و از میان برداشتن کلیساها شروع شد (رنسانس) و در اوایل قرن 19 به اوج خود رسید که این تفکر به سرتاسر اروپا انتقال یافت و عالمان و اندیشمندان زیادی در جهان، این طرز تفکر را پذیرفتند. پایه و اساس مدرنیته بر سه چیز استوار است، اول تجربه گرایی به معنی استفاده از علوم تجربی برای پیشبرد اهداف جامعه، دوم انسان گرایی مطلق یا همان اومانیسم، و سوم عقل گرایی. این تفکر تا قرن بیستم ادامه داشت و امروزه جای خود را به تفکراتی چون پست مدرن و پسا پست مدرن داده است، گرچه اندیشمندانی هستند که عقیده دارند این طرز تفکر از بین نرفته است و هنوز ادامه دارد.

سبک دکوراسیون معاصر چیست؟

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

          دکوراسیون معاصر در کل به معنی بهره بردن از عناصر و رنگ هایی است که در عصر حاضر رواج دارد، همچنین این سبک هرروزه، دستخوش تغییراتی نیز هست. معاصر به معنای عصر حاضر و امروزی است پس طبیعی است که این سبک طراحی دکوراسیون داخلی، از چیزهایی استفاده می کند که مد روز است. دکوراسیون معاصر تا حدودی شبیه به سبک دکوراسیون مدرن می باشد، همچنین در آن رگه هایی از سبک دکوراسیون سنتی و آرت دکو نیز دیده می شود. در سبک معاصر نیز سادگی اولویت داشته و راحتی در محیط همواره مورد توجه دکوراتورها قرار دارد. همچنین مانند دکوراسیون مدرن، از خطوط صاف و شکسته استفاده می شود بعلاوه اینکه در کنار آن از خطوط منحنی نیز استفاده شده است.

ویژگی های سبک دکوراسیون معاصر

          سبک دکوراسیون معاصر دارای اشتراکاتی با سبک دکوراسیون مدرن، در رنگ بندی، عناصر قابل استفاده و فرم کلی محیط داخلی می باشد اما خود نیز دارای پارامترهای منحصر به فردی هست که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

– خطوط و فرم در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

فرم ها و خطوط به کار رفته در این سبک هستند که این سبک زیبا و جذاب را از سایر سبک های دکوراسیون داخلی، متمایز می کنند. نکته اصلی در به کارگیری خطوط در سبک دکوراسیون معاصر استفاده همزمان از خطوط صاف و خطوط منحنی در کنار یکدیگر می باشد. برای این کار کافی است به طور مثال اگر دیوارها و میزهای شما دارای خطوط صاف با زاویه های تیز هستند، در کنار آن از مبلمانی استفاده شود که دارای لبه های نرم و خطوط منحنی شکل می باشند. و یا در آشپزخانه اگر یخچال و فریزر شما دارای خطوط صافی هستند در کنار آن از میز و صندلی استفاده شود که دارای خطوط منحنی شکل می باشند.

– رنگ بندی در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

رنگ بندی در دکوراسیون معاصر شباهت بسیار زیادی با سبک دکوراسیون مدرن دارد. در دکوراسیون معاصر و امروزی می بایست از رنگ های روشن و خنثی استفاده شود البته شما می توانید در کنار رنگ های خنثی از رنگ های قهوه ای و کرمی رنگ نیز استفاده کنید. حتی در برخی موارد استفاده از رنگ های گرم هیچ اشکالی ندارد اما در صورتی که به رنگ های گرم علاقه ای ندارید بهتر است از عناصری استفاده کنید که دارای نقش و بافت خاصی می باشند، تا با این کار محیطی سرزنده و بانشاط را به ارمغان بیاورید.

– نور در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

در سبک دکوراسیون معاصر از انواع منابع نوری به خوبی استفاده می شود اما اولویت در منابع نوری، استفاده از نور طبیعی خورشید است. برای این کار کافی است از پنجره های بزرگ و یا درهای بزرگ شیشه ای در فضای داخلی استفاده کنید تا نور طبیعی خورشید به خوبی به داخلی خانه تابانده شود اما در صورتی که امکان استفاده از پنجره های بزرگ و درهای شیشه ای را در خانه خود ندارید تا حد امکان از ورود نور خورشید به فضای داخلی خودداری نکنید و بگذارید نور طبیعی به فضای داخلی خانه راه پیدا کند. در این سبک می توانید از سایر منابع نوری مانند انواع آباژورهای پایه بلند و رومیزی، چراغهای سقفی و لوسترها نیز استفاده کنید.

– مبلمان در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

برای انتخاب مبلمان در سبک دکوراسیون معاصر بهتر است همانند سبک دکوراسیون مدرن، تا حد امکان از تعداد کمی مبلمان استفاده شده و این کار با توجه به کارایی آنها انجام شود. فرم مبلمان در دکوراسیون معاصر بهتر است بسیار ساده بدون هیچ گونه تجمل و پیچیدگی در طرح باشد، و همچنین دارای خطوط صاف با زوایای تیز و شکسته باشد اما می توان برای ایجاد تنوع در محیط، یکی از مبلمان را با خطوط منحنی انتخاب کرد. برای پارچه های روی مبلمان نیز بهتر است از پارچه های طبیعی مانند کتان و ابریشم استفاده شود.

– پرده ها در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از نور طبیعی در محیط بسیار حائز اهمیت است پس بهتر است برای پرده های خانه، از پرده های نازک با رنگ روشن استفاده شود تا مانع ورود نور طبیعی خورشید به فضای داخلی نشود، همچنین باید از پرده هایی استفاده شود تا جمع کردن آنها به راحتی هرچه تمام صورت پذیرد.

– عناصر موجود در سبک دکوراسیون معاصر

ویژگی سبک دکوراسیون معاصر
ویژگی سبک دکوراسیون معاصر

همانطور که گفتیم سادگی در محیط یکی از اصول سبک دکوراسیون معاصر است پس هیچ موقع از عناصر پر زرق و برق استفاده نکنید و سعی کنید تا حد امکان، عناصر محیط را با توجه به کارایی آنها انتخاب کنید. استفاده بی مورد از عناصر موجود در محیط باعث از بین بردن سادگی در محیط می شوند همچنین استفاده از گلدان های تزئینی نیز می توانند زیبایی خاصی را به محیط هدیه دهند.

صحبت های پایانی در رابطه با سبک دکوراسیون امروزی و معاصر

          سبک دکوراسیون معاصر هرروزه دستخوش تغییرات بسیار زیادی در خود می باشد پس این نکته را توجه داشته باشید که ممکن است در چند سال آینده، مطالبی که در بالا گفته شد تغییر کنند و با توجه به مسائل روز تعیین گردند.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *