ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون سنتی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
سبک دکوراسیون سنتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون سنتی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

27 جولای, 2019

          در مقاله های پیشین DREAM DESIGN، انواع و اقسام سبک های مختلف در زمینه دکوراسیون داخلی مانند سبک دکوراسیون مدرن، مینیمال، اسکاندیناوی و … را بررسی کردیم. اما نکته ای که حائز اهمیت است، فرهنگ متفاوت و مفاهیمی است که آنها برای ما بیان می کنند. تمامی سبک های گفته شده در اروپا و آمریکا بوجود آمده و معانی مختص به اندیشه و فرهنگ آن مرز و بوم را برای ما روایت می کنند. امروز قصد داریم تا در رابطه با سبکی صحبت کنیم که خواستگاه آن کشور عزیزمان ایران است و برای همه ماها بالاخص افراد مسن، حسی آشنا دارد. سبکی که قصد داریم معرفی کنیم سبک دکوراسیون سنتی ایرانی است که در قدیم اکثر خانه های ایرانیان به این شکل طراحی می شده و با دیدن آن می توان سادگی و آسایش را در قدیم به خاطر آورد.

سبک دکوراسیون سنتی

          زمانی که صحبت از سبک دکوراسیون سنتی می شود ممکن است ذهن افراد به سمت سبک های اجرا شده در خانه های ایرانی برود اما باید گفت که در اروپا هم سبک سنتی (Traditional) وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا هر دو سبک سنتی ایرانی و سبک سنتی غربی را مورد بررسی قرار داده و با ویژگی های آنها آشنا شویم.

تاریخچه و تعریف سبک سنتی غربی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          تاریخ نگاران، تاریخ اجرای دکوراسیون و چیدمان داخلی را از 3000 سال قبل از میلاد مسیح تخمین می زنند. حتی برخی، در بقایای انسان های غارنشین نیز، رد پایی از این موضوع را پیدا کرده اند اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که تمامی سبک های دکوراسیون گذشته در غرب را، نمی توان سبک سنتی غربی نامید. برای تعریف سبک سنتی می توان گفت هر سبکی که از ویژگی های زمانی قبل از خود، در دوره کوتاه مدت و یا بلند مدت، بهره بگیرد، تمامی پارامترها، قوائد و المان های هنری زمان خود را رعایت کند، و همچنین سازگار با ویژگی های منطقه ای و بومی باشد، سبک سنتی نامیده می شود. در همین رابطه می توان گفت سبک های به کار رفته در 3000 سال قبل از میلاد مسیح، سبک سنتی نامیده نمی شوند چرا که آن ها را می توان سبکی تاریخی نامید.

ویژگی های سبک سنتی غربی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          در میان تمامی سبک های سنتی، چه غربی و چه ایرانی، پیچیدگی ها و کارهای عجیب و غریب جایی ندارد و تمرکز آنها برروی آرامش، قابل پیش بینی بودن و … می باشد. همین امور باعث شده تا جوانان در سرتاسر دنیا، به سمت سبک های سنتی گرایش پیدا کرده و این گرایش در حال افزایش در تمامی نقاط مختلف می باشد. در سبک دکوراسیون سنتی استفاده از خطوط شکسته و عناصر عجیب و غریب جایی ندارد و معمولا از عناصر کلاسیک استفاده می شود. همچنین برای هر کدام از قسمت های خانه الگویی مشخص برای طراحی، در نظر گرفته شده است، به طور مثال در اتاق نشیمن، مبلمان در مرکزیت قرار دارد، همچنین مبلمان به کار رفته در اتاق نشیمن می بایست از نوع کلاسیک، با پایه ها و دسته های چوبی باشد.

رنگ بندی در سبک سنتی غربی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          رنگ بندی در سبک های سنتی همیشه دارای تعادل بوده و هست. در سبک های سنتی نه از رنگ های جیغ استفاده می شود و نه رنگ بندی در دکوراسیون داخلی به شکلی است که سرزندگی و روح خانه از آن گرفته شود. معمولا رنگ بندی خانه های سنتی به طوری بوده که بخش خاصی از آن توجه شما را به خود جلب نمی کند بلکه ترکیب کاملی از این رنگ بندی، و کلیت آن است که زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد.

عناصر موجود در سبک سنتی غربی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          در عناصر به کار رفته در سبک دکوراسیون سنتی غربی به هیچ عنوان خبری از عناصر پلاستیکی و یا فولاد های آب دیده نیست. در عوض از پرده های والون دار و در زیر آن پارچه های سفید جهت جلوگیری از ورود مستقیم نور آفتاب استفاده میشود. همچنین این پرده ها را می توان به صورت چین دار از بالا تا پایین، به طوری که روی زمین کشیده شده اند، مشاهده نمود. مابقی عناصر تزئینی مانند آباژورها، قاب های عکس و … نباید از الگوهای پیچیده امروزی تبعیت کرده و میبایست حتما در شکل و قالب کلاسیک باشند. برای کف خانه هم می بایست از کف پوش چوبی و روی آن فرشی دست باف و گران قیمت استفاده شود. روی میزهای سبک سنتی غربی از پارچه های دست دوز ابریشمی استفاده می شود و برای لوازم ناهارخوری از قاشق های نقره و ظرف های چینی استفاده می گردد.

تاریخچه و تعریف سبک سنتی ایرانی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          این سبک بسیار زیبا و دل نشین فقط مختص به فضای داخلی خانه نبوده و فضای بیرونی را نیز دربر می گیرد. سبک دکوراسیون سنتی ایرانی تجلی یک عمر ذوق و هنر ایرانی به همراه خلاقیت و علم بالا است و جالب اینجاست که این سبک تمامی زیبایی ها و نکات مثبت انواع سبک های دکوراسیون در سرتاسر دنیا را، در خود جای داده است. سبک سنتی ایرانی از آن دسته سبک هایی است که در صورت بروزرسانی آن با شرایط حال، اگر در عرصه رقابت بین المللی با سایر سبک های دکوراسیون داخلی قرار گیرد، بی شک می تواند یکی از سبک های پرطرفدار در میان مردم کشورهای مختلف، بالاخص کشورهای شرقی، قرار گیرد.

ویژگی های سبک سنتی ایرانی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          در طراحی سبک دکوراسیون سنتی ایرانی، معمولا از الگوها و شاخص های ثابتی برای طراحی استفاده می شود. استفاده از نقش ها و طرح های منظم را می توان در میان تمامی آینه کاری ها و گچ بری های سبک سنتی ایرانی مشاهده نمود. همچنین در آینه کاری خانه قدیمی ایرانی، در کنار هنر، علم ریاضیات نیز قد علم کرده و توانسته ارتباط عمیق و زیبایی را با هنر برقرار کند. یکی دیگر از نکات بسیار جذاب و شگفت انگیزی که در سبک سنتی ایرانی می توان مشاهده نمود وحدت و یگانگی در میان تمام حوزه های تفکری و علمی است، و می توان گفت هنر اصلی در طراحی ایرانی همین ایجاد وحدت در میان علومی مانند ریاضیات، دکوراسیون داخلی و بیرونی، مذهب، فلسفه، نجوم و … می باشد.

رنگ بندی در سبک سنتی ایرانی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          رنگ قالب در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی، رنگ قرمز به معنی نشاط و جنب و جوش است اما جالبترین نکته در رابطه با رنگ بندی در سبک سنتی ایرانی استفاده از رنگ های گرم در مناطق سردسیر و استفاده از رنگ های سرد در مناطق گرمسیر می باشد. همچنین در اروسی ها و پنجره های ایرانی از رنگ هایی استفاده شده که با تابش نور خورشید به آنان می توان تصویری از رنگین کمان را در فضای داخلی مشاهده نمود. رنگ هایی که در آن بسیار دیده می شود قرمز، آبی و سبز می باشد.

عناصر به کار رفته در سبک سنتی ایرانی

سبک دکوراسیون سنتی
سبک دکوراسیون سنتی

          یکی از عناصر به کار رفته در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی، اروسی می باشد. اروسی ها پنجره های مشبک رنگی اند که معمولا در آنها قرمز و آبی به وفور دیده می شود. چلچراغ های زیبا و بلورین نیز یکی دیگر از عناصر به کار رفته در سبک سنتی ایرانی هستند که زیبایی منحصر به فردی را با خود حمل می کنند. پشتی های قرمز رنگ، پی سوزها و … از دیگر عناصر به کار رفته در سبک ایرانی هستند و بالاخره می توان گفت زیباترین عضو این خانواده فرش ایرانی است که نمادی از رنگ ها و طرح های باشکوه در خود است و جالب است بدانید این فرش ها، هنوز در میان دنیای مدرن امروزی جایگاه خود را حفظ کرده و در حال استفاده می باشند.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *