ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

24 جولای, 2019

            دکوراسیون داخلی امروزه با انواع و اقسام سبک ها شناخته می شود. سبک هایی زیبا در انواع تنوع های رنگی و فرمی مختلف که می توان با توجه به نوع سلیقه، فرهنگ و بسیاری از عوامل دیگر هر کدام را انتخاب کرد. یکی از این سبک ها که البته جزو سبک های عجیب و غریب در دکوراسیون داخلی شناخته شده است سبک دکوراسیون صنعتی است. با DREAM DESIGN همراه باشید تا با این سبک عجیب و مرموز و با بخشی از مشخصات آن، آشنا شوید.

سبک دکوراسیون صنعتی چیست؟

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            تمامی سبک ها در دکوراسیون داخلی دارای محوریت خاصی میباشند. به طور مثال سبک دکوراسیون مینیمال و یا سبک دکوراسیون مدرن هر دو محوریت خود را برروی سادگی بنا نهاده اند. سبک دکوراسیون صنعتی نیز دارای محوریتی منحصر به فرد بوده که آن، نشان دادن اجزایی است که همیشه در پشت صحنه دکوراسیون داخلی وجود داشته است. به طور مثال به جای سیستم برق کشی در داخل دیوارهای ساختمان، از سیم های برق به صورت روکار در فضای داخلی استفاده می شود و یا فضاهایی که در تمامی سبک های دکوراسیون داخلی مخفی هستند در سبک صنعتی در معرض دید قرار می گیرند. درست است که این کارها کمی عجیب هستند و در دید اول کاری غیر منطقی و به دور از اصول زیبایی به نظر میرسند اما دکوراتورهای سبک صنعتی توانسته اند با خلاقیت خود در طراحی، از این اصول غیر منطقی و عجیب، زیبایی را خلق نمایند.

تاریخچه سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            با پایان انقلاب صنعتی دوم در اوایل قرن بیستم، موجی در میان تمامی متفکران و اندیشمندان به راه افتاده بود که میل به پیشرفت و تکامل در تمامی عرصه های مختلف را در آنان ایجاد میکرد. یکی از مواردی که در آن دوران، دستخوش تغییرات بسیار زیادی بود دکوراسیون داخلی بود. در آن زمان طراحان داخلی برآن بودند که بتوانند تمامی سلیقه ها، اندیشه ها و معانی مختلف را در اجزای دکوراسیون داخلی پیاده کنند و نیازهای هر فرد با سلیقه و تفکری متفاوت را برآورده سازند. یکی از این سبک های جذاب و خاص، سبک دکوراسیون صنعتی است که در همان دوران، به دلیل کمبود خانه های مسکونی و افزایش بیشمار مهاجران در اروپای غربی، کارخانه های متروکه تبدیل به خانه های این مهاجران گردید و از آن دوران به بعد استفاده از محیط هایی مانند کارخانه ها و کارگاه های تولیدی به عنوان سبک صنعتی، رواج یافت.

ویژگی های سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            همانطور که اشاره کردیم محوریت و تمرکز این سبک، برروی استفاده از عناصر و بخش هایی از خانه است که در مابقی سبک ها به عنوان بخش های مخفی خانه در نظر گرفته می شوند، اما در اجرای این گونه کارها در سبک دکوراسیون صنعتی نیز می بایست خلاقیت، علم و تجربه مخصوص به این کار رعایت گردد. یکی از ویژگی های این سبک، چیدمان منزل به طریقی است که بیننده با دیدن آنها احساس نیمه کاره بودن دکوراسیون داخلی را داشته باشد. ویژگی بسیار جالب دیگری که سبک صنعتی با خود دارد نادیده گرفتن اصول زیبایی شناسی و استفاده از تمامی چیزیهایی است که قابل عرضه می باشند. جالب است بدانید این سبک نیز طرافداران خاص خود را دارد که خانه های خود را با این سبک عجیب و غریب، طراحی کرده اند.

سفر به زمان با سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            یکی از ویژگی های منحصر به فردی که این سبک دارد ایجاد فضایی است که با ورود به آن احساس سفر به گذشته می کنید. میزهای به کار رفته در محیط، چراغ ها و حتی قاب ها در سبک صنعتی دقیقا ظاهری مانند ظاهر این گونه عناصر در 70 سال پیش را دارا می باشند. حتی در ترکیب برخی اشیاء نیز استفاده از عنصری که به نظر کهنه می آید، امری طبیعی است. به طور مثال استفاده از چرخ های بزرگ فلزی زیر میز در اتاق نشیمن و یا استفاده از صندلی های کارگاهی جلوی میز آشپزخانه! البته این نکته را نمی توان انکار کرد که سبک دکوراسیون داخلی جذابیت آن چنان بالایی برای جوانان و نوجوانان نداشته و بیشتر باعث ایجاد حس نوستالژی در افراد مسن می شود.

شعار سبک دکوراسیون صنعتی

            این سبک خاص و البته جالب دارای شعاری زیبا می باشد و آن این است “فرم مورد استفاده در دکوراسیون داخلی مستقیم از تبعیت کردن به دست می آید”. معنی این شعار این است که در پس فرم ها و استایلهایی که در دکوراسیون صنعتی استفاده می شوند، علم خاصی نهفته نیست و صرفا یک تبعیت، از زمانی مشخص و یا از افرادی که در آن زمان زندگی می کرده اند، وجود دارد.

تبعیت محض در سبک دکوراسیون صنعتی

            درست است که در اجرای دکوراسیون صنعتی نیاز به تبعیت از زمانی خاص یا فردی است که در گذشته می زیسته اما واقعیت این است که می توان در کنار این سبک، از سایر سبک های دکوراسیون داخلی نیز استفاده کرد. به طور مثال می توانید با سیم کشی برق به صورت روکار و یا لوله کشی آب در فضای داخلی آشپزخانه، دِینِ خود را نسبت به دکوراسیون صنعتی ادا کنید و نیازی نیست تمام اجزای خانه را از اجزای عتیقه و قدیمی پر کنید. همچنین می توانید از عناصر قدیمی در فضای داخلی استفاده بنمایید اما ماهیت خانه را با یک سبک دیگر، تزئین کنید.

مصالح به کار رفته در سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            در کارخانه های قدیمی معمولا از متریال های آجر و بتن استفاده می شده که امروزه نیز در سبک دکوراسیون صنعتی از این دو متریال، بسیار زیاد استفاده می شود. البته برای سقف ها، از جنس چوب هم می توان استفاده کرد چرا که در سقف های بلند کارگاه های تولیدی زمان قدیم، از چوب به وفور استفاده می شده است. می توان برای دیوارها از آجر استفاده نمود و برای کف خانه از بتن استفاده کرد، همچنین استفاده از چوب برای سقف، محیطی بسیار جذاب و زیبا را در طراحی صنعتی ایجاد می کند. دیگر عنصری که از اجزای جدا ناشدنی این سبک می باشد، فلز است. می توان از فلز در دستگاه های پله و یا حتی عناصر تزئینی در محیط داخلی نیز استفاده کرد.

رنگ های به کار رفته در سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            در این سبک از دکوراسیون داخلی، استفاده از رنگ های شاد و روشن جایی ندارد و می بایست از رنگ های طبیعی و خنثی استفاده شود. پر استفاده ترین رنگ ها در دکوراسیون صنعتی رنگ های قهوه ای و خرمایی می باشند، همچنین می توان از رنگ های خنثی مانند خاکستری نیز در این سبک استفاده کرد که جلوه زیبایی را به محیط هدیه می کند. همانطور که اشاره شد استفاده از عناصری مانند چوب و فلز در دکوراسیون صنعتی رواج دارد پس در صورت استفاده از این نوع متریال ها، رنگ آنها را تغییر نداده و اجازه دهید همانگونه که هستند، به صورت طبیعی به نظر برسند.

مبلمان در سبک دکوراسیون صنعتی

ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی
ویژگی های خانه ای با سبک دکوراسیون صنعتی

            مبلمان به کار رفته در این سبک خاص و عجیب، مبلمانی است که بتواند تداعی کننده احساسات، رنگ ها و اشکال مربوط به اوایل قرن بیستم باشد. یکی از متریال هایی که در اینگونه مبلمان استفاده می شود، چرم است و دلیل آن اشراف زادگانی هستند که در آن زمان به جنس چرم علاقه بسیار زیادی داشته اند. در برخی موارد، استفاده از مواردی که به نظر دور ریختنی و ناکارآمد می باشند، در اجزای ساخته شده در این سبک، امری هوشمندانه است. پس انتظار دیدن مبلمانی از تکه های دور ریختنی را نیز می توانید داشته باشید.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *