چند نکته در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

چند نکته در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

20 جولای, 2019

          اصول دکوراسیون داخلی به تمامی اموری گفته می شود که برای کاری باکیفیت و زیبا، انجام آنها ضروری است. دکوراسیون داخلی به معنی هنر و خلاقیت در چیدمان منزل است که این کار در زمینه رنگها، عناصر موجود، پارچه ها و … انجام می شود. در صورتی که انتظار زیبایی و جذابیت نتیجه کاری خود را در زمینه دکوراسیون داخلی دارید، با Dream Design همراه باشید تا با چند مورد از اصولی که با رعایت آنها می توانید کیفیت و زیبایی دکوراسیون داخلی خود را افزایش دهید، آشنا شوید.

اتحاد و همبستگی در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          اتحاد و همبستگی همیشه و در همه جا زیبا است. جنگلی که تمام درختانش از یک نوع می باشند یا مجتمع های مسکونی که همه آنها دارای نمای یک شکل هستند، زیبایی را برای ما به ارمغان می آورند. دکوراسیون داخلی نیز از این امر مستثنی نیست و می توان با ایجاد اتحاد و همبستگی، یکی از اصول دکوراسیون داخلی را در فضای موجود، ایجاد کرد و محیطی دلنشین را برای افرادی که در آنجا زندگی می کنند، به ارمغان آورد. می توان این اتحاد و همبستگی را در رنگ ها ایجاد کرد. به این معنی که در تمامی اجزای محیط داخلی، از یک رنگ به همراه سایه های تیره و روشن آن استفاده نمود، و یا اگر تصمیم به استفاده از چندین رنگ مختلف در محیط داخلی خود دارید، سعی کنید از یک قالب مشخص برای تمامی اجزای خانه استفاده کنید.

تعادل و موازنه در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          تعادل و موازنه همواره زیباست. فصل بهار یکی از زیباترین فصل ها است و دلیل آن به جز سرسبزی و حیات دوباره کره زمین، وجود تمامی اجزا به شکل متعادل است. در این فصل هوا نه سرد است نه گرم و می توان موازنه را در تمامی اجزای محیط حس کرد. در فضای داخلی نیز برای حفظ اصول دکوراسیون داخلی، می بایست تعادل را در تمامی بخش های محیط حفظ کرد. به طور مثال اگر قصد استفاده از چندین رنگ را کنار یکدیگر دارید، مراقب استفاده افراطی از رنگ ها باشید. قرار نیست از یک رنگ در 90 درصد بخش های خانه استفاده کنید و مابقی رنگ ها را در 10 درصد بقیه و در بخش کوچکی از فضا استفاده کنید. همچنین در عناصر تزئینی محیط هم می توان این اصول را در نظر گرفت. به طور مثال اگر شما عاشق گل های آپارتمانی و تزئینی هستید نیازی نیست پذیرایی خانه را به گلخانه شخصی خودتان تبدیل کنید. می توانید از گلدان هایتان در اتاقها، آشپزخانه و در دیگر بخش های خانه هم استفاده کنید تا تعادل و موازنه در این امر رعایت گردد. این امر در تمامی بخش ها مانند مبلمان، میز و صندلی ها، کاغذ دیواری و … نیز صدق می کند.

ریتم بصری در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          این ریتم علارغم سکوتی که در خود دارد همانند ریتم در موسیقی می باشد. همانگونه که در موسیقی، شنونده از برهم ریختگی ریتم بیزار است در دکوراسیون داخلی نیز بیننده میتواند ریتم بصری محیطی را درک کرده و در صورت عدم وجود ریتم بصری و عدم مطابقت بخش های محیطی با یکدیگر، احساس نارضایتی کند. ریتم بصری یعنی مطابقت و هماهنگی اجزاء محیط با یکدیگر، برای ایجاد ریتم در دکوراسیون داخلی کافی است به طور مثال برای رنگ های محیطی یک قالب مشخص در نظر بگیرید و یا از یک سبک مشخص برای دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید. استفاده از یک رنگ ناهماهنگ در محیط، ریتم بصری را به هم میزند. همچنین استفاده از عنصری که به لحاظ اندازه، ظاهر و یا رنگ، با مابقی اجزای خانه هماهنگی نداشته باشد نیز ریتم بصری را برهم میزند. ایجاد ریتم یکی از اصول دکوراسیون داخلی است که می بایست حتما رعایت شود.

هارمونی در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          هارمونی در دکوراسیون داخلی یکی از اصول دکوراسیون داخلی است که در صورت در نظر گرفتن آن می توان محیطی بسیار زیبا و بی نظیر را خلق کرد. برای ایجاد هارمونی در محیط داخلی، کافی است رنگ هر بخش را با توجه به نوع کاربری آن بخش انتخاب کنید و یا متریال های مورد استفاده را با توجه به نوع محیط داخلی استفاده کنید. برای اطلاعات کافی در رابطه با این موضوع می توانید مقاله ایجاد هارمونی در طراحی داخلی را مطالعه کرده تا با این امر بسیار حساس و مهم در دکوراسیون داخلی، به طور دقیق آشنا شوید.

مقیاس و تناسب در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          رعایت این موضوع در اصول دکوراسیون داخلی می تواند نتیجه کاری شما را از یک کار آماتور و پیش پا افتاده به یک کار حرفه ای و تمیز تبدیل کند. این اصل به این معنی است که رنگ، ابعاد و شکل اشیاء و عناصر محیطی باید به گونه ای باشند که انگار همه آنها به یکدیگر تعلق دارند. به طور مثال اندازه عناصر محیطی نباید با همدیگر ضدیت داشته و بیش از اندازه بزرگ و کوچک باشند. البته این نکته را فراموش نکنید که در برخی اوقات می توان با اغراق در اندازه یا رنگ اجسام، باعث ایجاد کانتراست در محیط شد که خود کانتراست یکی از عوامل بوجود آورنده زیبایی در دکوراسیون داخلی است.

در نظر گرفتن جزئیات در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          این مورد در اصول دکوراسیون داخلی مانند پسته ها و بادام های روی شیرینی است. درست است که اصل موضوع، شیرینی و طعم آن است اما دانه های ریز پسته و بادام نیز تاثیر بسیار زیادی در طعم شیرینی می گذارند. رعایت جزئیات در دکوراسیون داخلی نشان از حرفه ای بودن دکوراتور مربوطه دارد و مشخص کننده وقت و انرژی بالایی است که طراح دکوراسیون داخلی صرف آن کار کرده است. رعایت اصول زیبایی توسط مبلمان، لوازم تزئینی، گلدان ها و … از جزئیاتی هستند که می توان با اجرای اصولی و علمی آنها در محیط داخلی، زیبایی آن محیط را چندین برابر افزایش داد.

هماهنگی دکوراسیون و معماری داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          یکی از مواردی که طراح دکوراسیون داخلی می بایست تسلط کافی بر آن داشته باشد علم معماری است. پلان، فرم و ساختارهای حجمی درون محیط را فقط شخصی می تواند به بهترین و زیباترین حالت، ایجاد کند که علاوه بر تخصص در زمینه دکوراسیون داخلی، با علم معماری داخلی هم آشنایی لازم را داشته باشد. در یک دکوراسیون داخلی زیبا، طراحی در زمینه محل و طریقه نصب پنجره ها، روشنایی ها و … نسبت به رنگ و عناصر موجود در محیط انجام شده و باعث می شود که محیطی زیبا و جذاب ایجاد شود.

خلاقیت در دکوراسیون داخلی

در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی
در رابطه با اصول دکوراسیون داخلی

          آری، خلاقیت یک امر ذاتی است اما باید در نظر داشت که علاقه و ذوق هنری می توانند خلاقیت فرد را افزایش دهد. همچنین تجربه کاری هم در افزایش خلاقیت و هنر درونی بی تاثیر نیست. هنر و خلاقیت دو اصل مهم برای کسانی است که در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی فعالیت دارند، و اگر بتوانند این دو اصل مهم را در درون خود، بوسیله مطالعه و بالا بردن تجربه کاری، پرورش دهند می توانند در میان همکاران خود حرفی برای گفتن داشته باشند و عرصه رقابت را به چنگ بیاورند. البته این نکته را می بایست در نظر گرفت که بهتر است قبل از ورود به کار طراحی دکوراسیون داخلی، مطالعه ای روی خودتان داشته باشید و اگر از درصد پایین خلاقیت هنری برخوردار هستید بهتر است شغل و هنر دیگری را انتخاب کنید چرا که این کار نیاز به هوش و خلاقیت هنری بالایی دارد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *