ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

9 آگوست, 2019

          در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی سبک هایی وجود دارند که محوریت خود را برروی همگام سازی خود با طبیعت اطراف خود قرار داده اند. سبک هایی مانند سبک دکوراسیون ساحلی، شیکر و … از این قبیل سبک ها هستند که توانسته اند با استفاده از مصالح طبیعی در فضای داخلی منزل، طبیعت را تا حدودی در خود جای دهند. یکی از این سبک های زیبا در دکوراسیون داخلی که توانسته به خوبی خود را با طبیعت بیرونی خود همگام کند سبک دکوراسیون روستیک می باشد. برای آشنایی بیشتر با این سبک، این مقاله را تا آخر مطالعه کرده تا با جزئیات آن به خوبی آشنا گردید.         

– ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          اصلی ترین ویژگی این سبک این است که بسیار شبیه به سبک های روستایی می باشد. همچنین به این سبک، سبک دکوراسیون روستایی نیز گفته می شود. البته ممکن است زمانی که صحبت از دکوراسیون روستایی می شود، فضاهایی تنگ، تاریک و نمناک برای شما تداعی شود اما باید گفت که اصلا اینطور نیست. بیشتر تمرکز در این سبک به استفاده از طرح ها و نقش هایی است که در خانه های زیبای روستایی در اسپانیا و آمریکا دیده می شده است. همچنین در رابطه با خود کلمه روستیک (Rustic) باید گفت که این کلمه، یک کلمه لاتین به معنی روستایی می باشد.

– انواع سبک های روستیک

          دکوراسیون روستیک در علم معماری به دو زیرشاخه اصلی تقسیم می شود، اولی روشی در سنگ تراشی بوده که در زمان رنسانس در علم معماری استفاده می شده است، و دومی به معنی سبکی است که در کانادا و آمریکا رواج داشته و دستخوش تغییرات بسیار زیادی نیز بوده است. همچنین در تقسیم بندی نوع دوم می توان دکوراسیون روستیک را در بخش های زیر نیز دسته بندی نمود:

– دکوراسیون روستیک جنوب غربی:

این سبک خود شامل سبک های دکوراسیون روستیک اسپانیایی، مکزیکی و آمریکایی می باشد. در این سبک بیشتر از رنگهای خاکی استفاده می شود و محصولات طبیعی و یا ساخته شده به دست انسان در این سبک بسیار ارزشمند می باشد. همچنین در دکوراسیون روستیک جنوب غربی، از کاشی ها و سرامیک هایی استفاده می شود که با دست نقاشی شده اند. رنگ های پر استفاده در این سبک نیز به جز رنگ خاکی، رنگ های قرمز، نارنجی، فیروزه ای، قرمز و سبز می باشد.

– دکوراسیون روستیک اصیل یا همان روستایی:

          این سبک حال و هوای روستایی بیشتری دارد زیرا از رنگ های روشن و کهنه در آن استفاده می شود. عناصر به کار رفته در این سبک نیز اشیائی ساده و کهنه می باشند به طوری که بتوانند حس روستایی بودن را به بیننده القا کنند. رنگ غالب در این سبک رنگ سفید است، البته رنگ های کرمی و آبی روشن نیز در آن استفاده می شود. پارچه های به کار رفته در دکوراسیون روستیک اصیل، پارچه هایی با طرح های گلدار می باشد.

– دکوراسیون روستیک وسترن

          مشخصه اصلی این سبک استفاده از فلزات و چوب های باد کرده می باشد، همچنین برای ایجاد فضایی وسترنی از اشیائی مانند زین اسب، نعل و … در آن استفاده می شود. سبک روستیک وسترن نیز سبکی همگام با طبیعت می باشد.

– دکوراسیون روستیک کلبه ای

          مشخصه اصلی در این سبک، استفاده از الوار چوب در آن می باشد. همچنین از این سبک بیشتر در هتل ها و مهمان خانه ها استفاده می شود.

– فرم و طرح در سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          در این سبک از فرم ها و طرح هایی استفاده می شود که فضایی روستایی و ساده را ایجاد کنند. بیشترین متریال مورد استفاده در این سبک چوب است اما بهتر است از فلزاتی با سطوح براق نیز در آن استفاده شده تا تعادل و تناسب در فضا نیز رعایت گردد. عناصری که حاصل تولیدات صنعتی و مدرن می باشد در این سبک جایی ندارد و بهتر است از اشیاء دست دوم و کهنه در آن استفاده کنید.

– مبلمان سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          همانطور که در بالاهم به آن اشاره شد، استفاده از تولیدات صنعتی مدرن در این سبک جایی ندارند و این امر در مبلمان به کار رفته در دکوراسیون روستیک نیز صدق می کند. برای مبلمان دکوراسیون روستیک بهتر است از مبلمانی با جلوه کهنه و دست دوم استفاده شود. رویه مبلمان در این سبک، فارق از جنس آن که می تواند از چرم، پارچه و … باشد، نباید براق و پرجلوه خود را نشان دهد. برای انتخاب طرح و رنگ مبلمان بهتر است الگوها و المان های طبیعت در آن به کار رفته باشد. همچنین می توان از میزها و صندلی های با طرح قدیمی در فضای داخلی خانه نیز استفاده کرد.

– رنگ در سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          بهترین رنگ ها برای استفاده در سبک دکوراسیون روستیک، رنگ های گرم در کنار رنگ های خنثی می باشد. در کل قائده ای که برای به کارگیری رنگ در سبک دکوراسیون روستیک به کار می رود استفاده از رنگهایی است که تداعی کننده آرامش در طبیعت می باشد. از نمونه رنگ های به کار رفته در سبک دکوراسیون روستیک می توان رنگ های کرم به همراه تن تیره و روشن آن، زرد و خاکستری، آجری و قهوه ای و زیتونی و … را نام برد. برای دیوارها و رنگ کف بهتر است از رنگ های روشن استفاده کرد، همچنین استفاده از رنگ سفید در آن، بسیار ارجعیت دارد.

– مصالح به کار رفته در سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          قانون اصلی برای مصالح به کار رفته در این سبک، استفاده از مصالح طبیعی، و همچنین دوری از عناصر مصنوعی در آن می باشد. امروزه در سبک های دکوراسیون مدرن استفاده از مصالح مصنوعی بسیار زیاد شده است اما در سبک دکوراسیون روستیک تا حد امکان نباید از این عناصر استفاده نمود. به طور مثال برای کف، به جای استفاده از فرش های ماشینی بهتر است از فرش ها و گبه های دست باف با طرح ها و نقوشی ساده استفاده کرد.

– پارچه ها در سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          همانطور که در مطالب بالا مشاهده نمودید، استفاده از عناصر طبیعی در ارجعیت قرار دارد. پارچه های طبیعی مانند پنبه، نخ، کتان، پشم و … از اجزای جدا نشدنی در این سبک هستند که می توان از آنها به عنوان روکشهای مبلمان و … استفاده نمود. برای طرح پارچه ها نیز بهتر است از نقش های گل گلی، نقش های راه راهی و یا شطرنجی استفاده کرد. برای پرده های دکوراسیون روستیک نیز بهتر است از پرده های پنبه ای و یا کتان ضخیم که از چوب پرده های چوبی آویزان است استفاده کرد و برای طرح آن نیز، می توان از نقش و نگارهای گوناگون و سنتی استفاده نمود.

– تیرهای چوبی در سبک دکوراسیون روستیک

ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روستیک برای منزل

          یکی از اجزای جالب و زیبا در سبک دکوراسیون روستیک تیرهای چوبی در آن می باشند که بهترین آنها تیرهایی با برش های ناهموار هستند. اگر از تیرهایی بدون پرداخت و با برش های نامنظم استفاده کنید، می توانید به راحتی حس روستایی بودن فضا را به بیننده منتقل کنید چرا که در پس این تیرهای ناهموار، عدم استفاده از ماشین آلات مکانیکی و استفاده صد در صد از دست انسان، در ساخت آنها نهفته است. از این تیرهای چوبی جهت قابی برای دیوارها و پنجره ها، استفاده در ورودی های فضای داخلی منزل و … استفاده می شود.

– سبک دکوراسیون روستیک برای چه کسانی مناسب است؟

          اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه خاصی به دنیای مدرن ندارند و مدام به دنبال فضایی با احساسات اصیل و سنتی می گردند سبک دکوراسیون رستیک انتخاب بسیار مناسبی است. اما اگر فردی هستید که سبک های دکوراسیون مدرن را بیشتر می پسندید بهتر است سراغ این سبک نیایید زیرا هیچ گونه از اصول و قواعد مدرن در این سبک از دکوراسیون داخلی دیده نمی شود.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *