ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

14 آگوست, 2019

          سبک دکوراسیون باروک از دسته سبک های سنتی غربی در انواع سبک های دکوراسیون داخلی به شمار می آید. سبک های دکوراسیون داخلی در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارا می باشند. همچنین برخی از این سبکها در دکوراسیون داخلی، تنها بخشی از ارائه یک هنر خاص در دنیا می باشند، مانند سبک دکوراسیون مینیمال که برگرفته از تفکرات مینیمالیستی است، و یا سبک دکوراسیون آرت دکو که تفکرات هنر آرت دکو را در خود بیان می کند. می توان دکوراسیون باروک را نیز از دسته این گونه سبک ها در دکوراسیون داخلی نامید، که توانسته به خوبی از تفکرات باروک در خود استفاده کند و معانی مختلفی را در خود جای دهد.

– معنی و تاریخچه واژه باروک

          در ابتدا بهتر است در رابطه با معنی واژه باروک کمی صحبت کنیم. در رابطه با تاریخچه به کارگیری این واژه و معنی آن اطلاعات دقیقی ذکر نشده است. برخی معنی واژه باروک را مروارید نامسطح می دانند که از واژه پرتغالی بارکو گرفته شده است و برخی دیگر معنی آن را غیر عادی و یا بی نظم می دانند. تنها چیزی که مشخص است، این است که از این واژه در قرن 18 جهت توصیف سبکهای هنری نوظهور استفاده می شده است. همچنین امروزه در به کارگیری این کلمه دو منظور قابل ارائه است. اولی اشاره به دوره تاریخی باروک در قرن 17 تا 18 دارد و دومی در رابطه با زیبایی شناسی در سبک هنری کلاسیسم استفاده می شود.

– تاریخچه سبک دکوراسیون باروک

          سبک دکوراسیون باروک تاثیرپذیر از هنر باروک می باشد. موج هنری باروک در اواخر سده 16 در ایتالیا شروع شد و تا سده 18 میلادی در اروپا گسترش یافته است. هنر باروک توانسته در مباحثی مانند مجسمه سازی، نقاشی، موسیقی و معماری به خوبی ایفای نقش کند، و در سرتاسر اروپا رشد و نمو پیدا کند. به نوعی می توان باروک را فرزندی تکامل یافته از هنر کلاسیسم نامید، منتهی به مراتب پیشرفته تر و بروز تر. دکوراسیون باروک نیز در قرن 16 در کشور ایتالیا معرفی گردید و به سرعت در سرتاسر اروپا توانست تمامی توجه ها را به خود جلب کند. این سبک تا قرن 18 میلادی در اروپا استفاده می شده است.

– ویژگی های سبک دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          مهمترین ویژگی های این سبک، حفظ وحدت و تعادل در تمامی اجزا و عناصر محیط داخلی بوده که می توان حتی در جزئیات دکوراسیون باروک، این ویژگی ها را مشاهده کرد. یکی از بزرگترین تفاوت هایی که می توان بین سبک های هنری باروک و کلاسیسم مشاهده کرد، پویایی هنر باروک است که در دکوراسیون باروک نیز می توان این پویایی را به خوبی حس کرد. در این سبک از دکوراسیون داخلی می بایست عناصر محیط مانند رنگ و نور به گونه ای باشند که بتوانند حس پویایی، نشاط و سرزندگی را به بیننده منتقل کنند. در ادامه با DREAM DESIGN همراه باشید تا با سایر ویژگی های این سبک زیبا و خارق العاده آشنا گردید.

– رنگ در دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          یکی از ویژگی های بارزی که می توان با آن، به راحتی دکوراسیون باروک را تشخیص داد رنگ طلایی به عنوان رنگ غالب محیط می باشد. باید توجه داشت که رنگ طلایی جایگاه ویژه ای در دکوراسیون باروک دارد و می بایست در اجرای دکوراسیون باروک حتما استفاده از رنگ طلایی را مد نظر داشت. در کل رنگ هایی که در این سبک به کار می روند از خانواده رنگ های گرم می باشند. از جمله رنگ هایی که در این سبک استفاده می گردد می توان قرمز تیره، سبز، قهوه ای سوخته، زرد، عاجی، کرمی، بژ و … را نام برد. همچنین در کنار آن استفاده از رنگهای خنثی مانند خاکستری، نقره ای و … می تواند تا حدودی زیبایی محیط را افزایش دهد.

– نور در دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          جالب است بدانید که در این سبک سنتی غربی، برخلاف سبک هایی مانند سبک دکوراسیون مدرن، مینیمال، ساحلی و … نیازی به نور طبیعی خورشید در محیط نیست و بیشتر بار تامین نور در محیط را منابع نوری مصنوعی با خود حمل می کنند. برای استفاده از منابع نوری مصنوعی نیز می توان از لوسترهای کریستال، چراغهای سقفی و در کل منابع نوری با فرم های کلاسیک استفاده کرد. همچنین نکته ای که باید برای این گونه چراغها و لوسترها در نظر گرفت، این است که باید قدرت کافی را برای ایجاد روشنایی در محیط داشته باشند و صرفا جنبه تزئینی در آنها مطرح نیست. در این سبک می توان از کانتراست و تضاد رنگی در محیط داخلی استفاده کرد و زیبایی را در محیط به طرز حیرت انگیزی افزایش داد.

– فرم ها و عناصر استفاده شده در دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          فرم ها در این سبک معمولا شبیه به سبک دکوراسیون کلاسیک می باشند. باید بدانید که فرم ها و طرح ها در این سبک زیبا، برگفته از تفکرات انسان گرایانه دوران رنسانس می باشد. در این گونه تفکرات، فارق از درستی و یا نادرستی آن، رویکردها و راهکارهای نوینی برای زندگی انسان معرفی گردیده که در این سبک از دکوراسیون داخلی می توان در طرح ها، ترکیب های رنگی، نور و … این گونه معانی را احساس کرد. همچنین برخلاف سبک دکوراسیون کلاسیک که تمرکز آن برروی استفاده از فرم های ایستا و سنگین است، در این سبک از فرم هایی استفاده می شود که می توان به خوبی پویایی و تکاپو را در آن پیدا کرد.

– مبلمان در دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          مبلمان دکوراسیون باروک کمی شبیه به مبلمان در دکوراسیون کلاسیک می باشد. در این سبک نیز می بایست از مبلمان مجلل و زینتی با قاب های چوبی طلایی و یا نقره ای رنگ استفاده کرد. مبلمان مخصوص به این سبک را می توان با پایه های منحنی شکل، فرم های پیچیده کلاسیک به همراه کنده کاری های زینتی و فاخر روی چوب درختانی مانند بلوط و گردو، با روکش های پارچه ای و تزئینات فلزی، پیدا کرد. همچنین در برخی از موارد رنگ مبلمان را با تضاد در رنگ غالب محیط انتخاب می کنند که باعث جلوه بیشتر مبلمان در فضای داخلی می گردد.

– ویژگی های اتاق نشیمن سبک دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          همانگونه که در بالا گفتیم، رنگ طلایی یکی از اصلی ترین رنگ های موجود در این سبک است و در اتاق نشیمن که می توان آن را یکی از مهمترین بخش های خانه دانست، می بایست از این رنگ به عنوان رنگ غالب اتاق نشیمن استفاده کرد. مبلمان با چوب های طلایی در محیطی با کف قهوه ای یکی از معمول ترین تم هایی است که می توان در محیط سبک دکوراسیون باروک، آن را یافت.

– اتاق خواب دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          در اتاق خواب دکوراسیون باروک تجلل و اشراف زادگی را به خوبی می توان حس کرد. استفاده حداکثری از نورهای مصنوعی و زیبا، تخت های فاخر با طرح های زینتی و اشرافی و … از ویژگی های بارز این بخش از دکوراسیون منزل هستند. از دیگر مشخصات اتاق خواب باروک می توان به گچ بری های زینتی و برجسته اشاره کرد.

– آشپزخانه دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون باروک برای منزل

          پرده های منحنی شکل، حکاکی های متنوع و فاخر برروی دیوارها و کابینتها، لوسترهای کریستال و زینتی از مشخصات بارز آشپزخانه باروک می باشند. عناصر به کار رفته در این آشپزخانه ها معمولا از جنس چوب بوده و رنگ های استفاده شده در این محیط رنگ های قهوه ای روشن، سفید و طلایی می باشند. معمولا در این سبک، از میز و صندلی های بزرگ با پارچه ها و فرم های زینتی در آن استفاده می شود.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *