ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل | تیم طراحی و معماری DREAM DESIGN
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

نویسنده: مسعود زرافشان

5 ساله مشغول به برنامه نویسی هستم و برنامه نویس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه طراحی سایت و تولید محتوا هم انجام می دم. عاشق هنر و فناوریهای نو و جدید هستم و امیدوارم بتونم در آینده خالق فناوریهای نو باشم...

16 آگوست, 2019

          در دنیا سبک هایی را در دکوراسیون داخلی می توان یافت که بسیار شبیه به همدیگر هستند. مانند همین سبک دکوراسیون روکوکو.

به طور مثال سبک دکوراسیون اسکاندیناوی که بسیار شبیه به دکوراسیون مینیمال است و تنها در برخی موارد مانند رنگ های به کار رفته در فضای داخلی، با یکدیگر تفاوت دارند. و یا شباهت اندکی که سبک دکوراسیون فرانسوی به سبک دکوراسیون آرت دکو دارد.

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با دکوراسیون روکوکو صحبت کنیم، سبکی که شباهت بسیار زیادی به سبک دکوراسیون باروک دارد تا آنجا که برخی از افراد به اشتباه این دو سبک را یکی می دانند.

با DREAM DESIGN همراه باشید تا با برخی از مشخصات این سبک فاخر و زیبا آشنا شده تا بتوانید پس از خواندن این مقاله، تفاوت میان دو سبک دکوراسیون باروک و روکوکو را تشخیص دهید.

– تاریخچه دکوراسیون روکوکو برای منزل

          دکوراسیون روکوکو سبکی است که عمر طولانی را در تاریخ تجربه نکرده است. این سبک زیبا و فاخر در ابتدا در فرانسه استفاده می شده و به مرور زمان به کشورهایی مانند انگلیس، روسیه، آلمان، ایتالیا و … نیز صادر شده است.

 به دلیل استفاده از این سبک بعد از دوران باروک در اروپا، دکوراسیون روکوکو را به نوعی جایگزین دکوراسیون باروک می دانند.

 سبک روکوکو بیشتر سبکی هنری به شمار می آمده که با هدف اعتراض به اشرافی گری افراطی در کاخ های فرانسه ایجاد شده است. همچنین دکوراسیون آن در بین سالهای 1730 تا 1760، یعنی تنها به مدت 30 سال رواج داشته است.

– ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو و تفاوت آن با دکوراسیون باروک

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          تفاوت اصلی سبک دکوراسیون روکوکو نسبت به سبک دکوراسیون باروک ساده تر بودن آن میباشد. در دکوراسیون باروک شاهد عناصر و طرح های سنگین و جدی هستیم در صورتی که در دکوراسیون روکوکو میتوان صمیمیت و راحتی بیشتری را پیدا کرد.

محوریت اصلی دکوراسیون روکوکو راحتی، صمیمیت و دوری از هرگونه حالت ها و رفتارهای رسمی می باشد.

البته باید بدانید همانگونه که در سبک دکوراسیون باروک سنتی از نقش و نگارهای مسیحیایی و انجیل استفاده می شده، این سبک نیز تم مذهبی دارد و می توان در آن تفکراتی در رابطه با خداوند و مذهب را مشاهده کرد.

تفاوت دیگری که در این دو سبک میتوان مشاهده کرد ظرافت بیشتر عناصر مورد استفاده در دکوراسیون روکوکو نسبت به دکوراسیون باروک است. در سبک روکوکو نیز طرح های عمیق، پیچیده و اهمیت زیاد به جزئیات را میتوان مشاهده کرد، اما این امور همه، کمتر از سبک باروک وجود دارند.

– رنگ های به کار رفته در دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          رنگ ها در این سبک معمولا از دسته رنگ های گرم استفاده می شود اما باید توجه داشت که تمامی رنگ ها در دکوراسیون روکوکو در تن رنگی روشن و ملایم وجود دارند. همچنین در این سبک رنگ ها کمی مشابه دو سبک دکوراسیون کلاسیک و سبک دکوراسیون باروک می باشند.

از رنگ های به کار رفته در این سبک می توان کرمی، مرواریدی، عاجی، زرد، سبز، هلویی، بنفش روشن، سایه های روشن آبی، صورتی روشن و طلایی را نام برد. البته توجه داشته باشید که اغراق در رنگ ها و غلظت زیاد در آن ها، در دکوراسیون روکوکو معنایی ندارد.

– نور در دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          نور محیط داخلی در دکوراسیون روکوکو تفاوت بسیار بزرگی با دکوراسیون باروک دارد و آن استفاده از نور طبیعی خورشید برای محیط است.

 اگر در رابطه با دکوراسیون باروک اطلاعات مختصری داشته باشید می دانید که در آن، مخصوصا در زمان های قدیم که هنوز سبک باروک دستخوش تغییرات در دوران مدرن نشده بود، استفاده از نور طبیعی خورشید به شدت منع شده بود. دلیل آن ها تصورات نادرست در رابطه با تاثیرات منفی نور خورشید برروی انسان بوده است.

در سبک روکوکو نه تنها نور خورشید را مضر نمی دانستند بلکه از آن برای روشنایی محیط داخلی استفاده بسیار خوبی می کرده اند. ازپنجره های بزرگ از سقف تا کف به همراه پرده های نازک با رنگ روشن به همین دلیل، یعنی ورود نور طبیعی خورشید به محیط داخلی، استفاده می شده است.

– فرم و طرح در دکوراسیون روکوکو

          فرم و طرح در این سبک زیبا و فاخر شباهت بسیار زیادی به سبک های دکوراسیون کلاسیک و باروک دارد. البته لازم به ذکر است که در دکوراسیون روکوکو طرح ها و فرم ها از سادگی بیشتری نسبت به سبک های ذکر شده برخوردار هستند.

طرح های دایره وار در این سبک بسیار استفاده می شوند، همچنین استفاده از گچ بری های فاخر در این سبک نیز دیده می شود.

یکی از چیزهایی که می توان با آن سبک روکوکو را تشخیص داد استفاده از مجسمه هایی در سبک های روکوکو و یا باروک با طرح پسر بچه می باشد.

خطوط به کار رفته در این سبک نیز می بایست تا حد امکان خطوط منحنی با زاویه های نرم و دایره ای شکل باشد.

یکی دیگر از مشخصات این سبک، بهره گیری از طرح های چینی و آسیایی می باشد.

– عناصر به کار رفته در دکوراسیون روکوکو

          عناصر موجود در دکوراسیون روکوکو عناصری هستند که با دیدن آنها احساس سفر به گذشته را در اروپا پیدا می کنید.

بالش های دکوری طلایی رنگ، ظروف چینی، آینه های فاخر با قاب های طرح دار چوبی، گلدان ها و شمع دان های کریستالی زیبا، شمع های فراوان در محیط و … از عناصری هستند که با دیدن آنها به راحتی می توانید دکوراسیون روکوکو را تشخیص بدهید.

همچنین در این سبک علاوه بر عناصر ذکر شده در بالا، از مجسمه هایی با طرح قدیمی باروک و هنر روکوکو، نقاشی های هنری قدیمی، جواهرات زینتی و حکاکی های فاخر برروی تزئینات چوبی و یا برروی گچ بری های خانه بسیار استفاده می شود.

– مبلمان به کار رفته در دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          در دکوراسیون روکوکو می بایست حتما از مبلمان راحت و شیک استفاده شود. برخلاف سبک دکوراسیون باروک که از رنگ های با کانتراست و تضاد بالا در آن استفاده می شود، در مبلمان سبک دکوراسیون روکوکو رنگ ها را به گونه ای انتخاب می کنند که با هم هماهنگ باشند و مانند سبک باروک دارای تضاد رنگی بسیار بالایی نباشند.

همچنین همانند سبک باروک، بدنه مبلمان به کار رفته از جنس چوب بوده و دارای پایه های منحنی شکل می باشند.

در این سبک نیز حکاکی های باشکوه برروی چوب مبلمان بسیار دیده می شود. فرم مبلمان نیز در این سبک به صورت سبک و راحت بوده و خطوط منحنی در آن زیاد استفاده می شود.

– آشپزخانه سبک دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          آشپزخانه ها در دکوراسیون روکوکو را می توان  همراه با مبلمانی روشن و حکاکی های مجلل در آن یافت. در این سبک از میز ناهارخوری ساده و دایره ای شکل استفاده می شود.

لوسترهای کریستالی زیبا، ظروف چینی و کابینتهای شیشه ای از مشخصات دیگر این سبک هستند.

– اتاق خواب سبک دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          اتاق خواب در این سبک کمی شبیه به دکوراسیون باروک است. تخت خوابی فاخر و بزرگ به همراه پرده های ابریشمی در چهار طرف آن از مشخصات بارز اتاق خواب دکوراسیون روکوکو می باشد.

آینه ای بزرگ برروی دیوار و رنگ های گرم و روشن از دیگر مشخصات اتاق خواب دکوراسیون روکوکو می باشد.

– اتاق نشیمن سبک دکوراسیون روکوکو

ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل
ویژگی های سبک دکوراسیون روکوکو برای منزل

          معمولا این بخش از محیط در دکوراسیون روکوکو را می توان با پرده های لوکس و بزرگ، لوسترهای بزرگ کریستالی و لوکس، نقاشی های دوران روکوکو و باروک، شومینه، جواهرات زینتی و مجسمه های باشکوه پیدا کرد.

——- مطالب مرتبط ——–

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

لاندری روم در دکوراسیون داخلی چیست؟

در این مقاله در DREAM DESIGN در رابطه با لاندری روم در دکوراسیون داخلی که محلی اختصاصی در رابطه با شست و شوی لباس است صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *